Annons:
Etikettkrukväxter-orkid-er
Läst 14810 ggr
Diffy
12/11/13, 9:55 PM

Ullöss?!

Usch och fy, såg idag att på mina ena Orkide så fanns det små vita saker som såg ut nått från dinosauriernas tid :P blää äckliga va dom, lite små luddiga och massa ben?! och sen typ 3-4 strån där bak som en svans :S fyy och blomman som blommat en gång i tiden va död, blev tvungen att slänga min fina orkide då det va så många såna och jag fick lite panik :P hatar små djur å va rädd att de skulle hoppa på en och andra blommor :P grejen är att mina orkide på andra sidan fönstret som är ca 1meter så fanns det en liten såndär mellan grenarna :S HUA! hur har den kunnat förflytta sig 1meter?! och HUR mår min julblomma som stått där brevid?! Borde jag bli orolig att de där äckliga djuren tagit sig till julblomman mindre än 1meter ifrån? då orkiden som stog krukan brevid alltså längre bort hade ett kryp på sig?!

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

Annons:
Diffy
12/11/13, 9:58 PM
#1

Juste kan de sprida sig till andra fönster och hur fort växer dom där krypen? hade för nån vecka sen andra orkider som stog brevid den som hade fler kryp men de står nu i ett annat fönster, men jag har inte sett nått på dom men de borde man kanske ha gjort vid de här laget?

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

calypso-47
12/12/13, 11:30 AM
#2

Ullöss är svåra att bli av med, har man en gång fått dem så har man dem!Kolla noga dina växter med jämna mellanrum. Ser du något vitt kletigt så ta bort det och spraya sedan med en såplösning med lite sprit i.Du kan också köpa en lösning som heter Calypso, finns på Blomsterlandet. Den är dyr men funkar.

Lycka till!

Diffy
12/12/13, 12:41 PM
#3

hua oki, tur att jag slängde de orkideer jag hade i det fönstret bara julblomman och amaryllisen kvar där :S vågar man köpa fler julblommor dit till det fönstret?

Kan de spridas till andra rum?

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

[Myraan]
12/15/13, 7:36 PM
#4

Lider med dig! Kan tyvärr inte så mycket om äcklena då jag fick höra talas om dem först igår. Men bra fråga, jag undrar också hur de kan spridas en meter och till andra rum!

Om du tittar tråden här som heter "kan jag rädda kaktusen?" så får du se något som är angripet av ullöss! Det är min älskade, älskade kaktus som jag tyvärr måste slänga nu. Vidriga lössäckel. Har sanerat fönstret och flyttat de andra växterna så gör det du med :)

Bjornen
12/16/13, 10:04 AM
#5

Totalt finns det omkring 2.000 arter av ullöss och många är mer eller mindre artspecifika, så risken för spridning till andra växtgrupper är inte så stor. Daglig besiktning av angripna växter och de kan dödas genom en stoppnål. Dränkning kan också vara en bra metod om växten tål det. Angrepp på rötter är dränkning enda alternativet.

Diffy
12/16/13, 10:17 AM
#6

jag fick sån panik så jag slängde de orkideer som hade fler på sig :S

Hittade en på en ooh va heter den nått med hjärta? långa trådar med hjärtformade blad :P hahah,n grönväxt iaf, men plockade bort den å inte sett fler där. Har torkat av fönsterbräda och runtom, tvättat krukora de orkideer va i. Men de kan int spridas till andra rum?! men jag håller koll på dom blommorna också..

vad skönt att de kanske inte sprider sig till andra blommor så, om de suttit som vrst på orkideer. Men var kommer ullössen ifrån?! sitter om på blommorna från affär?

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

Annons:
Bjornen
12/16/13, 10:30 AM
#7

Växten du menar är hjärta på tråd m.fl. namn. 

Vanligast kommer ohyran in från blomsterhandlare och som ofta har dålig kunskap om växtvård. Jag har sitt många skräckexempel i skyltfönster och skulle inte ens gå in i butiken.

Ibland kan det dock vara bara ägg som medföljer. Det är ofta trångt i butiker och de sprids lätt till andra växter. En angripen växt som mår dåligt kan lätt sprida ohyra. En kort period med dålig skötsel eller dåliga växtförutsättningar kan lätt försvaga växternas naturliga skyddsmekanismer och ett angrepp kan ske.

Diffy
12/16/13, 11:04 AM
#8

okej, ja den här orkiden där det var mest ullöss och troligen den som varit sjuk först köpte jag från en bekant vars man jobbar på en växtlager eller vad man ska kalla det, :P  som levererar till butiker  å sånt…

De andra orkideerna har jag köpt på plantagen och maxi å aldigt stött på nått liknande innan :S hua…

Men äggen är inget som kan leva på kläder, gardiner, prydnader å sånt och spridas så? tänkte julpynta idag tänkte om det är nån ide å pynta tomtar å grejer i köket :P

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

Bjornen
12/18/13, 6:26 AM
#9

Insektsägg kan hos vissa arter överleva längre perioder i vilostadie. Hur olika ullössägg på mera tropiska växter fungerar vet jag inte, men de borde ha en biologi med kort livslängd utanför bra miljö.

Diffy
12/18/13, 10:21 AM
#10

okej, tack för alla svaren. peppar peppar har jag inte sett fler så förhoppningsvis kanske jag slipper dom :S :)

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

Upp till toppen
Annons: