Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2881 ggr
carpados
2013-11-23 17:02

Ful växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är lite bekymrad över en av mina krukväxter. (Den vänstra på bild) Den liksom tynar bort. Bladen blir bruna och dör och den blir ljusare och ljusare med smala blad. Den har rötter så det räcker och blir över, det är ungefär enbart rötter och ingen jord i krukan. 
Den är drygt ett och ett halvt år gammal och den högra på bild är tagen av skott från den vänstra för ett halvår sen. 

Vad ska jag göra eller inte göra för att få den att bli som den högra igen?

Tacksam för tips!

Annons:
Tant Grön
2013-11-23 17:13
#1

Du kan plantera om i ny jord. Ampellilja vill ha mycket vatten, den klarar att stå i vatten. Du har nog gett för lite till den vänstra.

carpados
2013-11-23 17:27
#2

Okej, skulle den må bra av att bli av med lite rötter? För som den ser ut under nu så får det knappt plats någon jord. Haha. 

Jag tog precis upp den från en större kruka där den satt tillsammans med en högre växt. Så Den har haft gott om plats och mycket jord innan.

Lill-Kisse
2013-11-23 19:36
#3

Ampellilja är ganska enkel att sköta, men behöver planteras om i större kruka med ny jord lite då och då eftersom rötterna utvecklas så snabbt. Det brukar gå bra att klippa av en del rötter vid omplanteringen. Den trivs att stå ljust.

Ampellilja är inte bara trevlig att titta på. Den anses vara luftrenande också.

Upp till toppen
Annons: