Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 3667 ggr
Kimji
11/20/13, 3:53 PM

Bokashi?

Har precis stött på konceptet bokashi och som entusiastisk balkongodlare så blir jag väldigt sugen att prova.

Nån här som provat och hur har det isf gått? Och är det verkligen luktfritt att ha inne?

Mer info här: http://www.bokashi.se/sv/index.html

Annons:
Tant Grön
11/20/13, 7:45 PM
#1

Har inte provat, bara läst om det. Har en vanlig kompost och en maskkompost i källaren.

Om du provar så kan du väl berätta hur det går?

Kimji
11/20/13, 9:05 PM
#2

Det ska jag :) Har beställt en säck bokashiströ nu och ska ta hem ett gäng hinkar från jobbet :)

ikna
11/21/13, 8:42 PM
#3

Jag har provat ett år. Jag tyckte att det gick bra, jag har inte så känslig näsa, så jag kände ingen lukt precis. Men övriga i familjen tyckte att det luktade sopor. Under sommaren hade jag bokashihinkarna ute och då var det ju inga problem, men resten av året fick jag höra om lukten då och då, så jag slutade. Nu har jag en roterande kompost istället.

Jag har mina 2 hinkar med tappkran kvar, om du vill ha begagnade till ett billigt pris. 😉

Lill-Kisse
11/21/13, 11:07 PM
#4

Av vilken anledning ska man ha sådana hinkar inne under diskbänken? De bör väl kunna stå på balkong, altan e dyl så att man slipper otrevlig lukt.

ikna
11/22/13, 7:12 AM
#5

När hinken är full, ska den stå 2 veckor i rumstemperatur för att processen ska fungera. På sommaren går det ju då bra att ha den utomhus, men inte resten av året. Medan man fyller den bör den också stå inomhus, för att fungera optimalt.

Kimji
11/22/13, 10:42 AM
#6

#3 Det är lite det jag tror kommer hända här också. Jag har dåligt luktsinne och kommer säkert inte att känna nått men men inte så kul för andra om lägenheten luktar sopor. Nåväl jag ska prova i vilket fall.

Tror inte jag investerar i några riktiga bokashihinkar innan jag provat det iaf en säsong. Såg ett smart tips på Youtube att man helt enkelt borrar hål i botten på en hink och ställer den i en annan hink. Vips har man dränering =)

Annons:
Lilolizeit
12/5/13, 12:14 AM
#7

Jag har bokashi. Hinkarna man köper till är lufttäta eller vad det heter, så det luktar inte så länge locket sitter på ordentligt. Ströet luktar dock som bottensatsen på vin. Sen luktar det om själva matresterna såklart. Jag har hinken under diskbänken och är locket på så luktar den inte alls. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

korseett
1/7/14, 3:06 PM
#8

har börjat nyligen med detta och vet att det fungerar kanon. Det är ju bl.a. mjölksyrebakterier och de luktar som fräscht ensilage. Luktar inget av hinken i köket och den första förvaras nu nere i källaren ett par veckor för mognad och sen ska jag hiva den i komposten. Själva nedbrytningen görs ju inte i hinken utan det är i jorden/komposten som den sker men då går det så mycket snabbare

Kimji
5/6/14, 1:42 PM
#9

Nu har jag provat på det här ett tag och misslyckats totalt. Det gick bra tills det var dags att blanda med jord. Eftersom jag bor i lägenhet blandade jag komposten med jord i en sopsäck som jag hade inne (eftersom det var vinter).

Det har nu legat sen jul och det har inte hänt nånting annat än att den började lukta starkare och starkare av fermentering trots dubbla sopsäckar. Känner mig besviken eftersom jag verkligen gillade konceptet. Nån som vet vad jag kan ha gjort fel?

Upp till toppen
Annons: