Annons:
Etikettrosor
Läst 2636 ggr
Louise B
11/17/13, 11:24 PM

Identifiera ros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar om någon kan identifiera min ros. Bor i zon 1. Flyttade till hus för ett tag sedan och jag har inte en aning om vad detta är för en sort eller hur jag bäst tar hand om den. Den är cirka 2,5 m lång och växer upprätt utan att breda ut sig i sidled. 

Som ni ser så har bladen svarta prickar. Tror dock inte det är rosrost eftersom de bladen inte var "rostiga" undertill. Vad kan det då vara?

I våras trodde vi rosen dött. Alla blad var borta och inget liv fanns i stammarna. Så började den spira igen från roten i juni och vi klippte ner de döda grenarna. Den sprang i höjden i somras men den blommade inte alls i somras (bilderna från 2012). 

Vet inte om det är ett normalt växtsätt för denna ros att börja om från roten varje sommar? Skulle tacksamt ta emot tips om hur jag beskär, göder och när denna sötnos på bästa sätt. Den är ju underbart vacker.

Annons:
Jogge29
11/18/13, 10:27 AM
#1

Hej!

Att döma av bilden skulle det kunna vara en Augusta Louise. Fläckarna kan vara Purpurfläcksjuka enl min fru som är duktig på Rosor.

kerblo
11/18/13, 10:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den liknar Agusta Louise i blomman, men jag tvivlar på att den kan bli 2,5 m hög. Men bifogar en bild på AL (om det lyckas)

Titta i den här listan över klätterrosor om du hittar någon som liknar din ros. Vacker var den i alla fall!

http://www.alltomtradgard.se/faktabank/rosor/klatterrosor/

Upp till toppen
Annons: