Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3338 ggr
beem
2013-10-24 12:38

Ullöss på Ökenros

Jag har en Ökenros som verkar ha fått ullöss. Det ser ut som små bomulsstussar på bladen och möjligtvis små djur på bara någon millimeter.

Jag är så ledsen för Ökenrosen är så vacker och har blommat jättemycket.

2 frågor:

Varför får den ullöss ?

Hur bekämpar jag det bäst ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Bjornen
2013-10-24 12:48
#1

I de flesta fall innebär angrepp av sjukdomar eller skadedjur att växtens normala motståndskraft är nedsatt av någon anledning.

Ett effektivt sätt att döda ullöss är att varje dag granska växten noggrannt och döda dem med en stoppnål.

beem
2013-10-24 13:07
#2

#1 Jag ser ju något smått bara mm-stort men de rör inte på sig. Är det lössen ? Är det löss i "bomullstussarna" också ?

Det borde ju gå att klämma sönder dem med fingrarana också eller torka med såpa/vatten på en trasa ?

 Jag tycker att jag skött om växten väldigt noga men något har ju bevisligen hänt. Kanske den fått torka för mycket


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Bjornen
2013-10-24 13:23
#3

Bomullslöss brukar åtminstone som fullstora vara ganska stora och skära i färgen under bomullen. Genom bomullen är de lite svårbekämpade.

beem
2013-10-24 14:44
#4

#3 OK då vet jag. Nu ska jag leta och bekämpa.

Tack för hjälpen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

beem
2013-10-24 20:54
#5

Jag upptäckte nu att jag har det även på ett apelsinträd som är fullt med små gröna frukter. Jag pressar nu sönder allt jag ser.

Skulle det fungera att lösa upp provadopinnar i vattnet och vattna med eller något annat liknande - vad  ?


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[VinterMaran]
2014-03-18 11:44
#6

Jag tar t - sprit på en tops och tar bort all "bomull" och ullöss med den. De suger åt sig tspriten om man petar på dom med topsen och dör:)Det fungerar bra, ibland behöver man upprepa för att ta död på alla kryp men det fungerar bättre tycker jag än provado - pinnar. Det tar lite tid bara!

Annons:
beem
2014-03-18 16:52
#7

Det slutade med att jag var tvungen kassera apelsinträdet. Ökenrosen däremot ser ut att må bra nu. Jag har  kollat den  varje dag och plockat och sen sprutat med Provad Calypso.

Om de kommer  tillbaka ska jag testa T-sprit. Tack för tipset.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: