Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Ohyra, skadedjur och sjukdomar

Ullöss på Ökenros

2013-10-24 12:38 #0 av: beem

Jag har en Ökenros som verkar ha fått ullöss. Det ser ut som små bomulsstussar på bladen och möjligtvis små djur på bara någon millimeter.

Jag är så ledsen för Ökenrosen är så vacker och har blommat jättemycket.

2 frågor:

Varför får den ullöss ?

Hur bekämpar jag det bäst ?

Anmäl
2013-10-24 12:48 #1 av: Bjornen

I de flesta fall innebär angrepp av sjukdomar eller skadedjur att växtens normala motståndskraft är nedsatt av någon anledning.

Ett effektivt sätt att döda ullöss är att varje dag granska växten noggrannt och döda dem med en stoppnål.

Anmäl
2013-10-24 13:07 #2 av: beem

#1 Jag ser ju något smått bara mm-stort men de rör inte på sig. Är det lössen ? Är det löss i "bomullstussarna" också ?

Det borde ju gå att klämma sönder dem med fingrarana också eller torka med såpa/vatten på en trasa ?

Jag tycker att jag skött om växten väldigt noga men något har ju bevisligen hänt. Kanske den fått torka för mycket

Anmäl
2013-10-24 13:23 #3 av: Bjornen

Bomullslöss brukar åtminstone som fullstora vara ganska stora och skära i färgen under bomullen. Genom bomullen är de lite svårbekämpade.

Anmäl
2013-10-24 14:44 #4 av: beem

#3 OK då vet jag. Nu ska jag leta och bekämpa.

Tack för hjälpen.

Anmäl
2013-10-24 20:54 #5 av: beem

Jag upptäckte nu att jag har det även på ett apelsinträd som är fullt med små gröna frukter. Jag pressar nu sönder allt jag ser.

Skulle det fungera att lösa upp provadopinnar i vattnet och vattna med eller något annat liknande - vad  ?

Anmäl
2014-03-18 11:44 #6 av: [VinterMaran]

Jag tar t - sprit på en tops och tar bort all "bomull" och ullöss med den. De suger åt sig tspriten om man petar på dom med topsen och dör:)Det fungerar bra, ibland behöver man upprepa för att ta död på alla kryp men det fungerar bättre tycker jag än provado - pinnar. Det tar lite tid bara!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.