Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4736 ggr
TinaNordberg
2013-10-21 11:47

Hoya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har två plantor hoya multiflora, den ena en gammal planta som tappade de flesta blad och såg döende ut i våras. Då klippte jag av det tre stumpar som var kvar och planterade dem. De växer och blommar rikligt, med ogrenade stammar.

Den avklippta plantan fick nya skott även de ogrenade och blommar lika friskt.

Båda har blommat hela sommaren och fotsätter ännu och är fulla med nya blomknoppar.

Jag vill ha dem  lite buskigare, kan någon ge mig ett tips om när det är läge att beskära dem?

Bör jag fortsätta att ge dem gödning då och då om jag inte beskär nu?

Ska de inte vila?

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
TinaNordberg
2013-10-21 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till på hoyan.

En annan hoya jag såg i dag på nätet är Hoya lasiantha, mycet vacker.

Är det någon som kan något om den och om den går att få tag på, kanske någon kan bidraga med skott?

Oj vad många andra otroligt vackra hoyor det finns.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

busigdemon
2013-10-22 13:40
#2

Har mina först Hoyor hos mig sen ett ar månader tillbaka ås vet faktiskt inte helt hundra.

Men att klippa av de som ä rför långa o sen använda en båge att trä växten på brukar väl kunna var en bra lösning. Dock vet jag inte om hösten skulle vara bästa tiden för en Hoya. Har hört talas om att många Hoyor tkr vintern är jobbig här i svergie pga att det ofta blir väldigt torrt i luften (?). Skulel tippe på att köpen båge o trä den på o ev beskära den lite fram mot våren =).

Finns ett väldigt oaktivt Hoya forum här på iFokus oxå

"Din verklighet är inte Min verklighet"

TinaNordberg
2013-10-23 09:10
#3

Hej tack för tipsen. överväger att låta dem vara iaf så länge de blommar.

Kan tänka mig stödpinnar, tror de är för stela att böja in i en båge.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Lill-Kisse
2013-10-23 10:09
#4

Krukväxter, som växer på det sättet och har styv stam, kan man hjälpa med stöd rakt upp. Om den står på en fönsterbräda, kan man t ex dra ett par stadiga snören från krukan och upp till en krok i fönstrets övre kant. Då får blomman stöd av dessa snören och kan fortsätta växa uppåt. Det blir mycket vackert.

Bjornen
2013-10-24 07:51
#5

All beskärning av krukväxter bör undvikas under senhöst och vinter eftersom vår vinter är mycket krävande för de flesta krukväxter.

Vixxen
2013-10-24 08:12
#6

Vilken tid på året är det bäst att beskära?

Annons:
TinaNordberg
2013-10-24 11:43
#7

Det brukar vara på våren när det ljusnar och växterna vill sätta fart.

Det samma gäller omplantering och att ta och sätta skott.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

camilla69
2013-11-06 14:04
#8

Jag har 260 olika hoyor i mitt hem 😃
Jag brukar inte klippa i mina så ofta på vintern men då mest för att det är svårare att rota den avklippta delen.
Just multifloran kan man ju klippa i rätt ofta om man vill ha den väl förgrenad eller slippa få en jättehög ranglig planta. Den brukar förgrena sig med en eller 2 grenar där man kapat av den.
Jag har min stora i ett konformat stöd som är ca 1 meter högt.

Vixxen
2013-11-07 13:53
#9

# 8 Oj så spännande! Kan du inte sätta in bilder?

Upp till toppen
Annons: