Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1800 ggr
Chinilla
9/29/13, 5:42 PM

Klippa ner pelargon

Jag fick en pelargon i somras och måste fråga er andra till råds då jag aldrig haft någon förut. Jag vill klippa ner pelargonen nu, dels för att den fått så långa och tråkiga armar, och dels för att vill jag föröka den med sticklingar. Jag har läst att många andra tagit sticklingar i samband med att de har tagit in pelargoner för hösten. Jag tog in min för 1-2  veckor sedan men den blommor så väldans så hur gör jag? Ska jag avvakta några veckor tills den eventuellt inte blommar mer, eller ska jag ta bort blommorna och göra sticklingar? Jag antar att inte  blommorna ska vara kvar på sticklingarna….eller

Annons:
Lill-Kisse
9/29/13, 6:10 PM
#1

Jag brukar inte ta sticklingar medan Pelargonian blommar. Sedan ska den vila svalt över vintern. Sticklingar kan du ta när det ljusnar, t ex i februari.

Bjornen
9/30/13, 3:26 PM
#2

Att ta sticklingar på hösten är alltid vanskligt och risken att det misslyckas är stor. Under vintern behöver den inte vila, men tillväxten är liten och sticklingar tas bäst i februari-mars.

Chinilla
10/2/13, 6:55 AM
#3

Tack för svar. Frågan var däremot inte om jag ska ta sticklingar nu eller i vår, utan hur bara om jag ska jag kan ta sticklingar nu även trots att den blommar, eller om jag ska låta den blomma färdigt och ta om några veckor typ. Jag har sett i olika forum runt på nätet att det tycks vara väldigt skilda åsikter kring detta med att ta sticklingar på hösten. I mitt fall så kände jag att jag måste ta nu på hösten oavsett om det är det bästa eller inte då blomman helt enkelt tog alldeles för stor plats. Jag rådfrågade tillslut en bekanting som är väldigt duktig på pelargoner och hon tyckte jag skulle ta sticklingar nu på en gång,  att det inte går att vänta någon längre tid om man ska ta nu på hösten. Så nu har jag gjort det. Får hoppas på det bästa. Behöll bara kvar de blommor som sitter där jag inte klippt av.

Bjornen
10/2/13, 7:18 AM
#4

Ju senare på hösten desto sämre. Undervärme kan påskynda rotbildningen.

Upp till toppen
Annons: