Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Rör mig ej, blommor?

2013-09-17 15:06 #0 av: [Myraan]

Hallo!

Jag har införskaffat ett fint exemplar av "rör mig ej", mimosa pudica. Har haft det tidigare och det har gått bra, men har inget minne av att jag någonsin har fått dom att blomma. Jag vet inte alls hur vanligt det är att dom blommar hemma såhär, men har någon av er fått några blommor någon gång? :)

Otroligt härliga växter för övrigt, älskar att de hur de somnar på kvällarna och vaknar på morgnarna!

:)
Anmäl
2013-09-18 07:24 #1 av: Bjornen

Jag har sått ror mig ej ett antal gånger och om jag minns rätt har de alltid blommat under sommaren. Sådd har ju då förstås skett tidigt på vårvintern.

Anmäl
2013-09-18 14:02 #2 av: Tant Grön

Jag sådde någon gång på 70talet. Har för mej att dom fick små rosa blommor. Hade dom i ett söderfönster.

Anmäl
2013-09-18 16:56 #3 av: [Myraan]

Vad roligt! Hoppas min också får. Men det blir väl inte förräns i vår/sommar dådå!

:)
Anmäl
2013-09-18 17:32 #4 av: rogerth

Sådde i våras och har några "Rör mig ej" inomhus. Blommar för fullt och har massor med knopp.

Problemet är att de växer så grymt på höjden. Är det någon som vet hur växten reagerar om man toppar den? 

Anmäl
2013-09-18 17:38 #5 av: rogerth

Bild på en blomma

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.