Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 1614 ggr
Torparmor
2013-09-11 10:16

Fikon vilket vinterljus behövs

Har ett fikon som står ute under sommaren men skall vinterförvaras i ett förråd med 12-15 grader och minimalt med ljus. Kan sätta in belysning med ledlampor som går att ställa för olika växtljusspektra. Vilka våglängder är bäst och hur lång tid per dygn bör jag ge belysning?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Bjornen
2013-09-14 07:10
#1

Våra odlade fikon går i vintervila och ska normalt tappa bladen under vintern. De mår bäst av att förvaras svalt (0-5 grader) och tål normalt även frost. Ljus är inte nödvändigt men de bör vattnas då och då.

Tant Grön
2013-09-14 11:22
#2

#1 Jag sådde Bornholmsfikon och har nu en liten planta ca. 20 cm hög. Hur skall jag förvara den? Källarförrådet är ca 16 grader på vintern, utan fönster. Eller kan den stå kvar i bänken med locket stängt och om jag täcker med massor av löv? Eller inne första året?

Torparmor
2013-09-14 19:57
#3

#1 Bjornen  Menar du att även när de står så varmt som 15 grader behöver de inget ljus alls? Tidigare vintrar har den stått i ett kallväxthus, men iår måste jag ta in den innan jag får ut allt som växer där. Jag har fullt med fikon som jag gärna vill ha sitta kvar och mogna.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Bjornen
2013-09-15 08:52
#4

De flesta sorter av fikon vi odlar är härdiga i ett bra sydsvenskt klimat, men kan behöva täckas vid mera kyla. Normalt vilar de under vintern och tappar bladen. Frukten måste vara mogen innan de går in i vintervila. Lämpligen bör den få utsättas för frost innan den eventuellt tas in till vintern. Mörker och mycket måttligt vattning bör hålla dem kvar i vila. Vid så hög förvaringstemperatur som 15 grader bör man vara observant när de börjar starta vårkänslorna och då ha den ljust. Sannolikt blir vintervilan onödigt kort.

Späda plantor kan man försöka ha dem inomhus och försöka förmå den att hoppa över vintervilan. Alternativet är ordentlig täckning under vintern. Använd gärna material som håller fukt och mögel borta som t.ex. ormbunksblad närmast och sedan löv. Se eter så inte några djur trivs alltför bra under vintertäckningen.

Torparmor
2013-09-15 09:53
#5

Tack för utförligt svar. Ärvde ett gammalt fikon förra sommaren, tog in den till vintern, både blad och fikon ramlade av. Beskar både grenar och rötter i våras och bytte jord. Nu har den mängder av stora fikon som verkar ha långt kvar till mognad. Något blad har börjat gulna. Står under takutsprång i sydläge i zon 5. 

Jag har läst att fikonämnen som "övervintrar" kan mogna på försommaren. Det finns även små fikonämnen på min buske behöver inte de tillskottsljus under vintervilan för att inte ramla av?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Upp till toppen
Annons: