Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2873 ggr
boro
2013-09-08 09:54

Plantera perenner

I våras  köpta jag perenner som jag planterade i krukor (potatisblomma, vippjasmin, elefantsvans). Kan jag nu plantera dem på min odlingslott eller är det för sent? Är det bättre att jag försöker övervintra dem i mitt uterum, som inte är frostfritt. Jag bo i Skåne och ifjor var det -9grader mer än en vecka i sträck. Då blir det flera minusgrader i uterummet.

Annons:
VildaVittra
2013-09-08 11:14
#1

Det är inte försent för att plantera växter ute.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kickboard
2013-09-08 11:46
#2

Plantera dem så fort som möjligt i marken.  I uterummet som inte är frostfritt är det stor riska att de dör.

beem
2013-09-08 20:15
#3

Potatisblomman klarar nog inte vårt klimat. Jag övervintrar den i vanlig rumstemp med extraljus.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Halvdansken
2013-09-08 20:55
#4

Härdiga perenner kan man sätta i zon 1 i princip hela oktober. Jag har tex satt ner 60 lavendle isag. Och 200 lökar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
2013-09-11 09:16
#5

Varken potatisblomma eller vippjasmin är några perenner de är fleråriga växter som inte klarar vår svenska vinter utan de klassas mera som krukväxter eller patioväxter = de måste få övervintra frostfritt.

Elefantsvans vet jag inte vad det är och man hittar inget när man söker så jag kan inte uttala mig om hurpass tålig den växten är.

Bjornen
2013-09-12 09:51
#6

Potatisblomma och vippjasmin tål inte temperaturer under noll grader. Kan eventuellt räddas även efter en frostnatt.

Perenner kan planteras året runt, men är lättare att göra om marken är ofrusen. Vårblommande perenner planteras bäst på hösten och höstblommande på våren. Det kan vara bättre att plantera växter sent på hösten än tidigt på hösten. Vid all plantering bör plantorna vara ordentligt genomfuktade eter att ha stått i en hink med vatten.

Annons:
boro
2013-09-12 13:02
#7

Tack för svaren. Jag får ha dem i uterummet tills det blir frost och sedan be en väninna att ha dem i sin källare.

Fel namn, det är röd lejonsvans som jag har. De har jag kunnat plocka frön ifrån så förhoppningsvis kan jag rädda den.

Tant Grön
2013-09-12 18:20
#8

Vippjasminen kan du väl ha inne som krukväxt. Lejonsvansen är väl härdig så du kan ha den ute. Potatisblomman passar nog i din väninnas källare om det är ljust.

Bjornen
2013-09-14 06:59
#9

Både vippjasmin och potatisblomman är lämpliga att ha som krukväxt i ett ljust fönster. Båda tål även att vila men bör göra det på en ljus plats och skall vattnas under vintern. Vid lägre temperatur kan man vattna mera sällan.

De flesta arter av lejonsvans kan övervintras utomhus planterad i någorlunda väldränerad jord på vintern men fukthållande jord under växtperioden..

Upp till toppen
Annons: