Annons:
Etiketterpelargonerspeciella-krukväxter
Läst 8252 ggr
[Myraan]
8/29/13, 12:00 PM

Pelargoner som ska in efter sommaren

Hej!

Här är jag igen med ytterligare en pelargonfråga. Det är nämligen så att min mamma har gått bort för ett tag sedan, hon hade väldigt mycket växter som nu jag får ta hand om, men jag har inte så mycket kunskap, men intresse finns! Dyker det upp några frågor i mitt huvud så vänder jag mig gärna hit :)

Pelargonerna står ute men ska väl in om inte allt för lång tid, det jag undrar över är vad man ska göra när dom tas in. Ska dom stå i fönstret ett tag innan dom övervintras eller ska dom ner i källaren och övervintras direkt?

Tack!

Annons:
Zofia89
8/29/13, 12:03 PM
#1

Min mamma är typ pelargonexpert och jag har för mig att hon har dom ute tills det är minusgrader en natt så kölden biter i dem, hon ser på bladen när dom fått tillräckligt kallt…

Sedan klipper hon ned dom, så det bara är typ 5cm kvar av "stammen" och så sätter hon dem genast i källaren =)

[kaskelot]
8/30/13, 1:14 AM
#2

Pelargoner tål ingen frost! När det börjar bli risk för frost är det tid att ta in dem. Jag tar in mina som de är och ställer dem under ett lysrör i källaren. Lysröret är tänt mellan nio på morgonen och åtta på kvällen. Temperaturen i källaren är ungefär 15 grader och de klarar sig utan vatten åtminstone till december innan de får en liten skvätt varannan till var tredje vecka. Efterhand som bladen torkar in plockar jag bort dem men i övrigt rör jag inte dem förrän till våren. Några stora pelargoner i stora krukor får stå i tvättstugan utan vatten och ljus hela vintern. Någon gång i mars kollar jag dem och ger lite vatten. I april planteras alla pelargonerna om och klipps ner till cirka 5-10 cm beroende på hur plantan ser ut. Därefter står alla pelargonerna under lysrören. Efter några veckor börjar de skjuta nya små skott och det är lycka för då har den nya säsongen börjat. För min del är pelargoner det lättaste som finns att övervintra om man som jag har en källare att tillgå. Temperaturen kan gå ner till 10 grader, det måste inte vara ljust. Ju mindre ljus och svalare temperatur, ju mindre vatten! Pelargoner som får för mycket vatten har lätt för att ruttna. De gånger jag har klippt ner på hösten har jag mist flera stycken, därför låter jag dem vara som de är till våren. Jag har övervintrat dem så här i cirka 20 års tid.

Zofia89
8/30/13, 8:38 AM
#3

Pelargoner tål frost! Inte skulle mammas ha överlevt och varit mycket vackra i snart 10år annars.. hon ställer dem mörkt och svalt efter första köldknäppen och klippningen och så står de där helt övergivna ända tills det blir mars, sedan lyfter hon fram dem och de ser faktiskt helt döda ut! Men åååh så de börjar bli vackra efter någon vecka!! =) Ska kolla om jag hittar bild =)

Zofia89
8/30/13, 8:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nu lägger jag in bilder i ordning i kommande kommentarer..

Dessa pelargoner tog hon ut den 4.3 så i början av mars =)

Zofia89
8/30/13, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär ser de ut 1.5…

Zofia89
8/30/13, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och här en sommarbild =)

Annons:
[kaskelot]
8/30/13, 10:18 PM
#7

Jag beskrev hur jag har gjort med mina pelargoner i mer än tjugo års tid. Sen beror det på var man bor, slår frosten till och det blir ner mot 6-7 minusgrader redan första natten, vilket hände här förra hösten, då har jag svårt att tro att pelargonerna överlever det. Jag riskerar inte mina pelargoner, vissa exemplar har jag fått av personer som inte längre är livet och betyder mycket för mig. Och jag vill inte råda någon som är nybörjare att riskera sina heller. Det är upp till var och en hur man vill göra naturligtvis.

VildaVittra
8/31/13, 12:21 AM
#8

Låter man rotklumpen torka ut helt vintertid? Värmer inte hela huset, men det håller sig precis över nollstrecket, klarar de sig då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zofia89
8/31/13, 11:32 AM
#9

#7 ja det gjorde du, och jag beskrev hur min mor har gjort i alla år… Alla gör på sitt sätt och man kan inte påstå att så som någon gör är fel, det finns fler rätta sätt…

#8 Jag skulle tro det, men är inte hundra säker 🙂

Bjornen
9/1/13, 11:35 AM
#10

Vanliga pelargoner (t.ex. zonalpelargon) tål någon minusgrad (beroende på omständigheter 1-4 grader kallt). Hängpelargon tål inte noll grader. Övriga pelargoner tål normalt inte frost. 

Vanlig pelargon kan övervintras frostfritt och mörkt med vattning någon gång under vintern (en gång varje eller varann månad). De kan också övervintras i ett vanligt rumsfönster och ger då och då även blommor.

Övriga pelargoner bör endast övervintras ljust som krukväxt med normal vattning. Temperaturen får gärna vara lite lägre än normal rumstemperatur och omkring 10 grader varmt kanske är en idealtemperatur under vintern när ljuset är begränsat.

Garnnystanet
9/28/15, 10:04 PM
#11

Hur ska man göra med sina pelargoner?  Har två stycken som jag tog in nu pga frostrisk. Dessa två har massor med  blommor och knoppar.

____

Medarbetare på Autism.

[Ruffsetuss]
10/3/15, 10:05 AM
#12

Ha dom inne o njut av blomsterprakten , jag har mina Pelargoner i köksfönstret . De har blommat klart så nu ska jag klippa ner dom lite inför vintern ( viloperiod) . Förra vintern fick de vara nere i matkällaren , men då såg medparten ut som rostig taggtråd fast jag gav dom en skvätt vatten en gång i månaden 😳 de hårt drivna klarar oftast inte vintern utan de är de gamla ,härdiga som kommer igen typ Mårbacka .

thorntagg
10/3/15, 7:16 PM
#13

Den här tråden var precis vad jag behövde! Jag vet inte vad jag ska göra med mina pelargoner som fortfarande står ute på olika platser. Blomningen är det väl inte så mycket med nu, men dom har vuxit och blivit jättestora, framförallt Dr Westerlunds och två Bornholm. Dom står i stora trädgårdsurnor i lite skyddat läge, men här är dock zon 5 och nattfrost kan det bli närsomhelst… Jag kan inte ha dom i jordkällaren där det är mörkt och kallt. Det har jag prövat nån gång och det var inte lyckat. I en stuga till på tomten där jag har tvättstuga mm är det på tok för varmt så där fortsätter dom bara att växa trots begränsat ljus under den mörka årstiden. I garaget finns ett litet fönster och där blir det kanske 14-15 grader varmt. ( Några bilar finns det inte där.) Inomhus där vi bor har vi så små fönster (det är ett gammalt hus) så några storvuxna pellisar går inte att ha där. Vad ska jag göra tycker ni??

Annons:
[Ruffsetuss]
10/3/15, 7:41 PM
#14

Rent spontant tänker jag garaget 😀

thorntagg
10/4/15, 10:25 AM
#15

Tack, Ruffsetuss, så får det nog bli!

Upp till toppen
Annons: