Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5201 ggr
busigdemon
2013-08-11 17:45

Lättskött klätterväxt eller klättrande bärbuske

Min svärmor är väldigt ogrön om sina fingrar men älskar när det är fint i trädgårde och hon har ett träd som är dött och hugget med 5-6 platser där hon i omgångar har krukor med blommor.

Men då intresset går i stora vågor så tänkte jag ge henne nått som kan klättra på trädet så att det är fint när hennes blommor dör i omgångar.

Funderat på Klematis, kaprifol eller kanske Björnbär.

Men har noll koll på vilken zon vi hör till (bor mellan Uppsala och Sala med tomt i samhälle sas.

Platsen är i soligt läge och skyddat fr vind.

Vad skulle ni rekommendera?
Kan man plantera nu? Går det ens att få tag på växter med lite storlek  för att kunna klara vintern (hon fyller år om en månad).

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Annons:
busigdemon
2013-08-14 11:31
#1

Har luskat ut att vi borde finnas i Zon 3-4

Men är det ingen som har inputt alls?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

VildaVittra
2013-08-14 14:59
#2

Kaprifol är lättskött, man klipper ju bara ner den helt när den väl blivit för risig och ful efter ett antal år. Annars är klätterrosor väldigt snyggt när de får klättra på döda träd. De passar dessutom i den uppländska leran.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

busigdemon
2013-08-14 16:15
#3

Ah! Klätterrosor!

Kan man köpa (säsong?) och plantera dem nu i höst - både kaprifol o klätter Rosor?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

VildaVittra
2013-08-14 16:25
#4

Krukodlade Rosor kan du plantera när som. Kaprifol lär gå att plantera också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
2013-08-15 07:30
#5

De flesta växter kan planteras året runt åtminstone krukodlade. Lite enklare på ofrusen mark.

busigdemon
2013-08-15 08:12
#6

Jaha där ser man! Tack så mkt för tipsen.

Men hur är det med björnbär?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Annons:
Upp till toppen
Annons: