Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2761 ggr
Caspia
8/7/13, 9:30 PM

Morot med många spetsar

Vad är det som gått på tok när en morot får fler än en spets, eller vad nu den rätta termen är? Skördade nyligen en med 13 st. För torrt? Blött? Något med jordens näringsinnehåll/gödning? Skadat frö? Att något (haren…) skadat blasten? Fler gissningar har jag inte.

Envishet och drömmar

Annons:
Halvdansken
8/7/13, 11:15 PM
#1

Vad jag läst så är det möjligen för hårt i jorden, eller mycket sten, så den delar på sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Caspia
8/7/13, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hmmm… Det är en för året ny pallkrage. Men det var en intressant tanke. Här är en bild på rackaren. De här två är skördade samma dag. Resten av morötterna har varit helt normala.

Envishet och drömmar

Bjornen
8/8/13, 7:23 AM
#3

Det finns många olika orsaker till att morötter får märkliga former. Vildmoroten som är ursprunget till vår odlade morötter har mycket spretiga rötter och knappast möjliga att äta.

Det kan vara genetiskt betingad och risken kan ökas genom insektsangrepp, torka, näringsobalans (förmodligen kaliumbrist), mekanisk skador (t.ex. vid gallringen), kompakt jord, stenar eller annat som är i vägen för rotens utveckling. Sannolikt kan även temperaturen också påverka risken.

Anders 50
8/10/13, 5:53 PM
#4

Vad jag hört så kan de bli sådana p.g.a. att roten störs när man rycker bort "grannarna" när man gallrar. (som Bjornen också säger)

I år fick jag ett tips om att klippa bort överflödiga vid gallringen. Gjorde så när de var ca 5-7 cm. Klippet tog jag bort.

Det gick fortare än jag trodde och än har jag inte hittat någon missbildad. 

Jorddjupet ska, enligt ett råd från en gammal odlare vara, så löst och djupt att man lätt kan köra ner armen till armbågen. :) Då blir de raka och långa.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: