Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Övrigt utan anknytning till trädgård

Mysterium

2013-07-31 19:35 #0 av: Pudelbus

Någon som kanske vet vad vi har odlat? Själva har vi ingen aning. Dock borde det vara något som ger frukt då vi bara har odlat sådant..vad jag vet. 

Anmäl
2013-07-31 19:35 #1 av: Pudelbus

Blad

Anmäl
2013-07-31 19:36 #2 av: Pudelbus

"toppen"

Anmäl
2013-07-31 19:38 #3 av: Pudelbus

Även denna är för oss ett mysterium

Anmäl
2013-07-31 19:38 #4 av: Pudelbus

Blad

Anmäl
2013-07-31 19:39 #5 av: Pudelbus

Och sista bilden Skämtar

Anmäl
2013-07-31 20:34 #6 av: Tant Grön

Den första, kan det vara smultronspenat? Bladen liknar den, fast det borde ju vara bär på den nu.

Anmäl
2013-07-31 20:53 #7 av: Pudelbus

Smultronspenat har jag aldrig hört talas om. Men vi saknar någon sorts av spenatplanta så kanske det kan vara denna? 

Vi var väldigt sena med att sätta frön på allt så alla är väldigt sena här hemma. Men verkar som dom flesta plantor klarar sig.

Tack för svar! Glad

Anmäl
2013-08-01 06:21 #8 av: Bjornen

Den första är troligen lönnmålla (Chenopodium hybridum) och den andra svinmålla (C. album), som är ett vanligt trädgårdsogräs. Sannolikt inkomna med fågelfrö, men svinmålla är en av de vanligaste ogräsen i åkrar och trädgårdsland.

Anmäl
2013-08-04 23:57 #9 av: VildaVittra

Den översta skulle jag gissa på Quinoa. Låter det bekant?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-08-05 07:00 #10 av: Bjornen

Quinoa kommer från Sydamerika men har "mjöligare" blad.

Anmäl
2013-08-05 08:01 #11 av: VildaVittra

Det finns flera olika sorter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-08-05 15:02 #12 av: Pudelbus

Låter inte alls bekant, men har sparat växterna så får vi se vad som dyker upp ogräs eller ej. haha. Kanske kommer någon blomma på som ni känner igen.

Tack för era svar! Glad

Anmäl
2013-08-06 08:59 #13 av: Bjornen

Det finns totalt omkring 70 arter av Chenopodium. Med säkerhet är det inte quinoa mjölmålla (Chenopdium quinoa). Jag har själv odlat mjölmållan, men tyvärr har jag inga bilder på dem. Det finns några olika sorter som har lite olika färger på blommorna, men helt andra blad. Mjölmållans blad liknar mycket mera svinmållan.

Anmäl
2013-08-06 11:56 #14 av: Tant Grön

Jag googlade på lönnmålla och det liknar den mycket. Ser att mitt förslag smultronspenat också är en Chenopodium, därav bladens likhet.

Anmäl
2013-08-08 19:54 #15 av: Elshira

Den andra ser ut att likna svinmålla (ogräs) :)

Anmäl
2013-08-08 23:52 #16 av: [Mustangcab]

Svinmålla går att äta. "Vi" åt det innan vi odlade spenat. Jag känner väl igen den då jag anlagt gräsmatta två gånger. Den måste ha varit väldigt lättodlad.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.