Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5138 ggr
helisa
7/23/13, 9:37 AM

Sniglar????

Jag har MASSOR av små sniglar (eller vad det nu är) i mitt trädgårdsland, förr om åren har jag haft lite på min sallad. Men i år är dom överallt, på potatisen, salladen, brytbönorna, jordgubbarna, sockerärtorna, dillen, luktärterna, krassen, tagetesen. Kan det bero på att jag i år verkligen dragit i gång en slags form av täckodling/odlingsbädd.

Annons:
ikna
7/23/13, 9:54 AM
#1

Jag har inte märkt någon skillnad på antalet sniglar när jag täckodlar med gräsklipp. När vi hade sniglar i mängder, så plockade vi upp ca 300 sniglar om dagen hela den sommaren. Efter det hade vi bara några få, kanske 100 på hela säsongen och efter det har vi bara någon enstaka varje år.

Bästa tiden att gå på snigeljakt är i skymning och gryning. Det är nattaktiva djur 😉 Och de förökar sig snabbt!

helisa
7/23/13, 10:38 AM
#2

Dom stora sniglarna jag har i övrigt i trädgården har jag stenkoll på, men dessa små som är enbart i grönsakslandet är galet många i år och dom äter upp allt. Har inte varit så tidigare år. Jag plockar lätt flera hundra om dan. Det värsta är ju att dom är så himla små så dom är svåra att få tag på  :(

ikna
7/23/13, 5:44 PM
#3

Är det inte snigelbebisar då? Jag plockar dem med en sån där plasttång.

Woodland
7/23/13, 6:13 PM
#4

Är de åkersniglar må tro? De ser ut som slemklumpar. Usch. http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/bilder/tradgardssnigel2.jpg

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

helisa
7/23/13, 11:20 PM
#5

åkersnigel kan det vara, otyg är det iaf. dom äter upp rubb som stubb. men varför är det så många i år? Jag har täckt landet med gräsklipp i säkert 5 år utan dessa mängder, men i år är dom mig övermäktig  :(

boro
7/24/13, 11:05 AM
#6

Eftersom du har dessa mängder tror jag att det är mördarsnigelar. Mängden beror på hur året tidigare har varit. Jag bor i Skåne och hade många snigelägg och små sniglar i våras och in i juni. Jag tog död på dem och nu har jag så torrt att det nästan inte finns några eller så ligger de långt ned i jorden och väntar på regnet. Man får aldrig ge upp utan hela tiden jaga efter sniglarna, annars tar de över. Prova med ölfällor. Glasburk eller plåtburk nedgrävda i marken. Det kan vara hälften öl och hälften vatten i burken. Små sniglar brukar inte kunna ta sig igen.  Jag har också provat med snigelgift, men skatorna tycks älska det mest. Trots stora stenar på locket lyckas de få bort det och giftet är borta.

Annons:
ikna
7/24/13, 3:19 PM
#7

Precis, har man stora mängder sniglar, brukar det vara mördarsniglar!

Det bästa sättet att utrota dem, är att helt enkelt plocka bort dem. Om man är ihärdig och inte ger upp, så har man fått bort de flesta på en sommar. Det bästa är så klart att plocka bort de små ungarna och äggen, då blir de i alla fall inte fler.

Jag upptäckte minst 500-1000 snigelägg under varmkomposten en höst! Hade de legat kvar, hade vi haft invasion igen!

Halvdansken
7/24/13, 4:28 PM
#8

Det är stor skillnad på åker och mördarsniglar. Åkersniglarna är grå slemmiga saker som helt riktigt ser ut som en slemklump. Och de kan finnas i mängder!! Jag har själv större problem med dem än med spanjorerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Woodland
7/24/13, 8:18 PM
#9

# 8 Det var så i min trädgård också men efter använding av en svag ammoniakblandning ser jag inte många nuförtiden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

helisa
7/24/13, 9:32 PM
#10

Tror inte att det är mördarsniglar, dom har jag mer eller mindre utrotat just nu, dessa små växer inte o blir större utan är små hela tiden liksom. Men det lutar åt åkersnigel när jag snokat runt på nätet. Dom är ett (ursäkta uttrycket) ett satans otyg  :(

Upp till toppen
Annons: