Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 3172 ggr
mariatingsund
7/16/13, 12:18 PM

rönnsumak - giftig?

Jo, vi har en större grupp rönnsumak vid ingången och jag har år efter år sett döda humlor under. Vi satte ett skott i en annan del av trädgården och jag såg nyss några döda humlor under det trädet också. Därav min fråga, vet någon om rönnsumaks blommor innehåller giftiga ämnen för humlor? Varken jag eller våra grannar använder bekämpningsmedel i trädgårdarna. Och jag vill så gärna rädda humlorna, så jag är beredd att såga ut alla rönnsumaken. Frågan är om läget är så, är det verkligen det som skadar? I alla fall så är det bara under de träden finns döda humlor, med bakdelen sönderfrätt, och dagarna innan är det alltid jättemycket surr i just dessa träd.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Annons:
Woodland
7/16/13, 1:04 PM
#1

Frukten av Sumak används som krydda i Mellanöstern. Från Wikipedia - Sent på sommaren kan man ofta finns stora mängder döda humlor under lindar, tidigare trodde man att det berodde på att vissa lindar skulle producera giftig nektar. Men det som händer är att blommorna snabbt töms på nektar men humlorna stannar ändå kvar på grund av den attraktiva doften och då svälter de till sist ihjäl. [19][20]

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mariatingsund
7/16/13, 4:12 PM
#2

Man får respektera det Wiki har skrivit, men rönnsumaken har knappt börjat blomma, så det hade varit konstigt om humlorna dog av svält… Finns det något man kan göra så de inte dör?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kurtlager
11/3/13, 3:06 PM
#3

Man kan plantera andra växter som blommar vid samma tid, och växter som blommar under en längre tid. Just vid den tiden på året så finns det dels relativt få blommande växter, det finns också många insekter som slåss om den nektar som finns och det finns många äldre arbetare och hanar, som ändå skall dö vid denna tid. De "råkar" då samlas vid de växter som ännu har nekatar, därför finner man många döda vid några få växter

Upp till toppen
Annons: