Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 9729 ggr
Maria
7/3/13, 10:51 AM

Svartmyror?

Jag har en liten uppmurad plantering och där i växer bland annat någon art Sedum.

Nu när jag skulle rensa bort ogräs så märker jag att jorden liksom höjt sig och det är mängder av svartmyror under jorden och massor av "myrägg" Hela jorden är alldeles uppluckrad.

Jag gissar att det är svårt att få bort men kan man försöka med att gräva bort så mycket som möjligt? Är myrorna skadliga för växterna?

Jag har ingen lust att använda bekämpningsmedel.

Jag antar att vi bjudit på en bra plats då vi har haft sand i botten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
beem
7/3/13, 11:20 AM
#1

Där jag haft myror har det inte påverkat växterna.

Jag har läst att kanel ska vara bra mot myror. Regelbunden vattning (de gillar inte vatten ) är också bra men det kanske inte lämpar sig då du har sedum där.

Det finns ett gammalt inlägg på FL där Anticimex har tipsat om kanel men det torde vara lika aktuellt idag för många skriver om just kanel.

http://www.familjeliv.se/Forum-22-150/m8792502.html


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
7/3/13, 11:30 AM
#2

Tack för svar. Det är oerhört vått eftersom det har regnat så mycket i år (Göteborg) men uppenbarligen trivs de i alla fall🙂

Jag ska testa med kanel. Det känns ju värt att pröva i alla fall.

Det ser heller inte ut som om växtenra blivit angripna så det är kanske bara att gilla läget.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
7/3/13, 1:04 PM
#3

Låt dem vara, de hjälper till att luckra upp jorden. De angriper inte växterna, de är en del av mångfalden.
Om de alltså inte är ivägen för människorna (altaner, inne i huset osv).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
7/3/13, 2:05 PM
#4

#3 Nej, de är ju absolut inte störande utan det var mer att jag blev förskräckt då det var i så stor mängd.

Så länge de inte angriper växterna så är det ju OK🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beem
7/3/13, 2:44 PM
#5

Hos mig har de tagit över en hel plantering. De växter som var marktäckare och lågväxande syns inte längre. Smultronen lyckas dock leta sig  upp ovanför högarna. 

Jag har inte åtgärdat än men jag ska nog testa med kanel nästa år. Jag vill ha tillbaka min plantering.😕


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Halvdansken
7/3/13, 6:35 PM
#6

#5. Säker på att det är myrorna? Jag har aldrig varit med om att myror kan få växter att försvinna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
beem
7/3/13, 9:14 PM
#7

# 6 Myrorna bygger högar som täcker växterna.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pagan
7/3/13, 10:05 PM
#8

Har hört att kaffesump får myrorna att bygga bo någon annanstans och det kan ju även fungera som gott i gott för växterna.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Halvdansken
7/4/13, 9:53 AM
#9

#7. Oj då! Det var då ena extra flitiga myror!
De myror jag har puttar runt på jorden, men så jättehögt har jag aldrig sett att de kan nå. Eller är det material som de släpar dit?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

beem
7/4/13, 10:10 AM
#10

# 9 Det måste vara material som de släpar dit.  Den största högen är nu ca 3 dm hög. Högarna växer för varje år. I början var det bara lite så jag tyckte inte det var något större problem men när växterna - de låga - försvinner är det inte kul.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
7/4/13, 12:42 PM
#11

I muren jag har så har ena sidan med jord "höjt sig" med 1-2 dm. Det är precis där under som jag hittade alla myräggen så det känns som om deras "bo" tar plats så att säga….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mariatingsund
7/4/13, 12:57 PM
#12

Du kanske borde skyffla in hela familjen i en plastburk eller hink med lock och släppa dem fria i naturen, det kan vara så att de har påbörjat göra en sån jättemyrstack, och det är ju inte önskvärt direkt i en trädgård eller hur?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
7/4/13, 1:03 PM
#13

Så kan jag bättre förstå att ni har problem. Mina myror är "underjordiska".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
beem
7/4/13, 1:05 PM
#14

Enda sättet kanske är att bära bort dem i en låda. Risken är kanske att de annars bara flyttar en bit om man strör kanel.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Maria
7/4/13, 1:08 PM
#15

Jo jag får kanske gräva ur muren och försöka spara de plantor som går som växer ovanpå myrornas hem😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beem
7/4/13, 1:12 PM
#16

Problemet är nog att man lyckas aldrig flytta alla myror så kanel kan ju vara bra då för att få iväg de sista. Sen gäller det att hålla koll så de inte flyttar bara en bit längre bort.

Det här får nog bli nästa års projekt för mig. Spännande att höra hur det går för dig Bumbleboo.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Mooniq
7/5/13, 10:41 AM
#17

De få gånger jag har varit tvungen att bekämpa myror så har jag använt kokande vatten.

först får du kanske flytta på växter som du vill spara, ska loss så mycket jord som möjligt från rötterna.

Sen tar jag stor gryta kokande vatten, en spade och och går till attack. Ett par rejäla spadtag ner i myrboet och sen häller jag på vattnet. Äggen och myrorna dör direkt. Om de sen blir lite myror kvar så är det ok för min del, men jag har bekämpat större kolonier på detta sätt i min trädgård. Jorden blir lite grå så efter nån dag så häller jag på gödning och blandar jorden och det har fungerat utmärkt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
7/5/13, 10:59 AM
#18

#17 Tack för tips. Det lät ju både enkelt och bra och billigt🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beem
7/8/13, 5:23 PM
#19

När vi kom ut till stugan i fredags hade myrorna påbörjat en ny hög på ett annat ställe. Nääää nu………😈 jag hällde vatten över högen - regnvatten.  Det blev en väldig aktivitet. Nästa dag var de helt borta. Nu gäller det att hålla kolla så de inte dyker upp i närheten igen.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pagan
7/8/13, 8:12 PM
#20

Kallt vatten alltså, å det hjälpte? Låter ju himla najs.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Annons:
beem
7/8/13, 9:18 PM
#21

# 20 Ja kallt vatten.  Jag kollade senast idag och det finns inte en myra på platsen där jag bevattnade dem.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pagan
7/8/13, 10:13 PM
#22

Låter ju rent otroligt, har försökt att bekämpa mina rödmyror utan resultat. De är utsatta för alla väderlekar där de satt sitt bo och lyft gräsmattan säkert 20-25 cm på ett år. Vågar inte ens tänka på hur stort det är i "underjorden" men jag tror att jag får ta gift till hjälp eller låta dem vara kvar. Myrr har iallafall inte hjälpt till alls, inte kokt vatten jag blev tipsad om här i tråden heller.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

beem
7/8/13, 10:59 PM
#23

# 22 Ja vanligt regn verkar inte störa myrorna. Det är ofta bara några mm som regnar. 

När man häller ordentligt med vatten - då menar jag myyycket vatten - så blir det på ett annat sätt. När jag hällde vatten över så började högen så småningom att rasa och bygget och ägg  rann i rännilar.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pagan
7/9/13, 9:51 PM
#24

Hm har ju faktiskt två stora regnvattentunnor, kanske ska jag ösa på båda och hoppas på det bästa. Det får bli morgondagens projekt

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

boro
7/11/13, 10:35 AM
#25

Jag har väldigt mycket myror bland mina jordgubbsplantor. De har sitt bo precis under själva plantan. De finns på min odlingslott och där vattnar jag ofta, utan att myrorna flyttar därifrån. Det trista är att myrorna också gillar jordgubbar. Något förslag på vad jag ska göra för att få bort dem eller flytta dem?

beem
7/11/13, 12:57 PM
#26

Jag tror inte att bara vattning tex med en kanna räcker. Man måste vräka på vatten tex med hink och slå hastigt. Det är möjligt att det är svårare då de finns under en planta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kaninsköld
7/13/13, 9:08 AM
#27

En annan irriterande sak är hästmyror. De i min trädgård har tagit över mitt jordgubbsland helt. Varje gång man försöker att plocka en jordgubbe biter de dig >

Mvh Kaninsköld

Annons:
beem
7/13/13, 1:14 PM
#28

Om du har hästmyror i din närhet ska du kontakta Anticimex. De kan gnaga så det bildas spånhögar. Nordens termiter kallas dom. Läs mer på Anticimex hemsida.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

kaninsköld
7/13/13, 10:56 PM
#29

Nej altså inte de se äter trä utan de som kallas " pissmyror" ! Jag är dålig på namn så jag kanske sa fel.

Mvh Kaninsköld

Aristarcos
7/13/13, 11:43 PM
#30

Jag har fått in svartmyror i kruka, vattnade med light läsk som jag läst om att det kan hjälpa att lura dem att det är socker, de matar sina ungar med det, och då det inte är socker så klarar de inte sig… de försvann ( eller dog)

beem
7/14/13, 11:19 AM
#31

#29 ok ja då är det inte hästmyror du har utan det är nog samma som TS skriver om.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

caalev
7/15/13, 9:22 PM
#32

å ska prova detta men vattnet, jag har gjort en rabatt för nått år sen å inget växer i den, allt jag sätter bara försvinner…så tröttsamt

Upp till toppen
Annons: