Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3033 ggr
balkongodlare
6/30/13, 2:51 PM

Obrukad odlingslott, hur komma igång snabbt?

Jag har i dagarna fått en odlingslott att disponera. Den har inte brukats på några år, så den är helt täckt av halvmeterhögt gräs. Det går att ana ett gammalt jordgubbsland och lite gräslök, i övrigt är det bara ogräs. Nu är det ju redan ganska sent på säsongen och eftersom jag inte planerat att få en lott i år så har jag inga uppdragna växter att plantera ut. Men något borde jag väl fortfarande hinna med?

Jag tänker mig att först klippa ner allt gräs och sedan täcka större delen av lotten med täckväv. Ställa på några pallkragar (kan man ställa dem på täckväven?) och fylla med kompost och jord. Men vad kan jag ha en chans att hinna få fram? Lotten finns Stockholmstrakten? Jag funderar på ärter och bondbönor, kan de hinna ge skörd trots sen sådd? Finns det plantor av tex zucchini att köpa på plantagen så här års?

Bärbuskar vore också roligt att ha. Jag antar att de inte hinner ge någon skörd att tala om i år, men om jag får ner dem i marken i sommar borde de väl komma igång snabbare till våren. Kan man plantera bärbuskar mitt i sommaren? Jag tänker mig krusbär och hallon främst. Och rabarber, kan man plantera det nu om man köper en planta?

Annons:
Bjornen
7/1/13, 7:37 AM
#1

Olika långdagsväxter (spenat, rättika, kinesisk kål och övriga asiatiska bladväxter) bör inte sås före 15 juli. Morötter, sallat, rädisor och även potatis kan sättas även sent. Potatis har jag satt faktiskt  satt alla månader för skörd t.ex. till jul och påsk.

Sindri
7/1/13, 3:35 PM
#2

Sånt som är krukodlat bör du kunna få ner i jorden. Jag har sett både sqaush- och tomatplantor på Weibulls.

Örter är tåligt och tacksamt - jag flyttade en massa timjan häromdagen och det var inget problem.

Rabarber är jag osäker på, fråga på en handelsträdgård. Om inte annat så har du dem till nästa år.

Om du har bil är mitt tips att besöka någon "bakluckeloppis" nästa helg. Där säljer folk överblivna plantor som de dragit upp själv. det brukar vara billigt och är ingen katastrof om det misslyckas. Men, som sagt, står de i stora krukor brukar det inte vara problem bara du vattnar ordentligt.

Grattis till lotten!

Neige
7/1/13, 10:03 PM
#3

Hej! Jag är i en likadan situation! Fick idag klartecken att ta över en odlingslott som mer eller mindre ser ut som en äng! Har i princip bara haft helt vanliga inomhuskrukväxter innan, så är lite osäker på hur man gör, men har tänkt i lite liknande banor, att få ner lite buskar och rabarber, och hoppas att allt tar sig till nästa år. Tänkte börja med att så varsamt som möjligt försöka klippa bort blommor och frökapslar från befintligt "ogräs", för att försöka minska spridningen till nästa år, sedan slå befintlig växtlighet, ev under en hyfsat torr vecka så att det kan torka till hö. Tänkte sedan gräva upp/vända runt jorden, försöka få ner de nämnda buskarna och kanske lite gräslök och kryddor.

balkongodlare
7/5/13, 2:31 PM
#4

Tack för svaren! Jag har satt lite frön hemma på balkongen nu så de kommer igång lite medan jag slåss ogräset på lotten. Det blev märgärter, bondbönor, rödbetor, spenat och mangold. Morötter har jag hört fungerar dåligt att förkultivera, så de får vänta.

Idag har jag varit på lotten och tittat ordentligt för första gången. Jag skrev tidigare att ogräset var en halvmeter högt. Det stämmer inte, en meter är en bättre beskrivning. Jag ska få hjälp att klippa ner det dock. Jag försökte gräva lite här och var men det gick knappt att få ner grepen mer än 3 cm. Marken verkar vara väldigt ojämn, jag vet inte om jag hade otur och grävde där det varit en grusgång eller liknande. Det kommer krävas jordförbättrning helt klart.

Frågan är hur man med minst jobb och så billigt som möjligt gör jorden brukbar så snabbt som möjligt? Jag kommer lägga ut några pallkragar så snart som möjligt men sen måste jag ju göra något med resten av lotten också. Jag skulle vilja ha en del med grönsaker, en del med bärbuskar och så lite gräs att vara på. Men hur omvandlar man en ojämn ogräsäng till en någorlunda slät gräsmatta?

Sindri
7/5/13, 5:46 PM
#5

Hyr/lånar en jordfräs? Nackdelen är att en del daggmaskar ryker - och de är odlarens bästa vänner. Kanske dock ett nödvändigt ont i ditt fall.

Jag har hört att ett säkert sätt att få bort ogräs är att odla potatis första året.

Bjornen
7/5/13, 6:23 PM
#6

Spenat bör sås i april eller efter 15 juli.

Annons:
Upp till toppen
Annons: