Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2867 ggr
Mabrotnosh
6/29/13, 11:35 PM

Vindruvor

Skulle vilja ha tips på vindruvor och hur jag ska göra för att få den att överleva och breda ut sig som en gardin på min uteplats. Nån som kan dela med sig lite tips.

Annons:
Maria
6/30/13, 7:34 AM
#1

Jag köpte två druvor förra året. En blå och en vit. Den ena har överlevt vinter perfekt medan den andra är lite ranglig men den kommer sig.

Vi har en pergola där tanken är att den ska klättra och den har redan börjat. I år så ser jag minst 15 druvklasar som är på gång.

Vi bor i Göteborg och den står skyddad i en inhägnad trädgård och det finns olika sorters druvor att köpa som är olika härdade.

Jag har även en annan druva som är minst 10 år. Den har från början stått utomhus men vi har byggt in den i vårt uterum. De sista åren så står den i uterummet med rötterna i marken så att säga. Den var nerklippt till en stubbe på 25 cm när vi köpte huset för sju år sedan men jag har fått den till att slingra sig i taket i uterummet.

Den har bara gett 2-3 druvklasar så det står väl inte på bästa stället men den är grön och fin.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
6/30/13, 7:56 AM
#2

Det finns ju även baltiska staketvindruvor i handeln ex. zilga tål ju vintertemperaturer nedåt -35C den växer väldigt kraftigt när den kommer igång och ger riklig skörd av vindruvor med lite vildare smak. Staketvindruvorna vill gärna planteras i jord med lägre pH men är ofta inte så jättekinkiga.

Vindruvor bör planteras på våren de övervintrar bättre ifall de haft en säsong på sig att etablera sig

Bjornen
7/1/13, 7:32 AM
#3

Staketdruvorna är svagt kalkskyende medan vanliga druvor är kalkälskare. Tyvärr finns inte de tåligaste sorterna tillgängliga i Europa. Det finns sorter som klarar ner till -50 grader i Sibirien. För goda skördar krävs dock ordentligt varma och fina somrar och skulle gärna finnas under glas på sommaren och utan glas på vintern. Hos mig har de inte hunnit mogna och jag har skördat dem gröna ibland och då är de ordentligt sura.

Leif Eriksson hittade just staketdruvor, när han upptäckte Amerika (Vinland) omkring år 999. Kanske de fanns också vildväxande i Norge under värmeperioden.

Upp till toppen
Annons: