Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 2793 ggr
LoAEmma
6/26/13, 6:01 PM

Anlägga ny trädgård

Hej! Kommer förhoppningsvis under nästa år få anlägga en helt ny trädgård (håller på bygger ett hus), och nu vill jag bara ha massvis med tips om vad som är fint i en trädgård!

Det är zon 7 vi talar om här, uppe på ett berg så det kan vara lite blåsigt.

Jag undrar även om det finns något program/någon sajt där man själv kan rita upp sin trädgård för att få en översiktlig bild på det hela?

Trädgården är ca en halv hektar stor.

Dela gärna med er, den här tråden hoppas jag kan leva på tills det är dags för första spadtaget i trädgården :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
Bjornen
6/26/13, 6:29 PM
#1

Det första man bör tänka på är att få till ett lugnare läge med större buskar eller träd som hejdar blåsvädret. I ett öppet och blåsigt läge är de få växter som tycker om.

LoAEmma
6/26/13, 7:04 PM
#2

Det kommer bli en häck runt om samt buskar :)
Vill gärna ha förslag även där :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
7/10/13, 7:19 PM
#3

Det lutar åt en syrenhäck, den växer upp hyfsat snabbt tror jag?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Bjornen
7/11/13, 6:51 AM
#4

Syren växer relativt sakta under de första åren, men när de har etablerat sig växer de mycket fortare.

LoAEmma
7/11/13, 3:13 PM
#5

Okej, lutar åt ungersk syren :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

VildaVittra
7/12/13, 5:41 AM
#6

Stora stenblock kan skapa små mikroklimat åt växterna där det är varmare och med skyddat.

Jag är helt insnöad på permakultur, om du inte vet vad det är så är det att alla växter ska ha en funktion, antingen för att skörda eller att locka till sig pollinerande insekter.

Börja med taket i trädgården, äpplen och körsbär finns för din zon, buskar som kan passa är krusbär och havtorn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Bjornen
7/12/13, 8:15 AM
#7

Med tanke på läget bör man vänta med att plantera äpplen och körsbär eftersom jag uppfattar läget mycket kritiskt för dessa sorter. Det finns ett fåtal sorter med zonbeteckning 6 och dessa kan lyckas i ett ombonat läge. Bland äpplen är nog Charlamoski (Ryssland), Rescue (Kanada), Farmors juläpple (Sverige) och Särsö (Finland) bland de härdigaste. Körsbär bör endast rotäkta sorter användas och Klarbär är nog den enda tänkbara.

De havtornsplantor som normalt finns i handeln (zon 5) är inte fullt härdiga i ditt klimat. Möjligen utan sortnamn. Det finns dock sorter som klarar mycket kallt klimat, men de säljs inte i Sverige. De odlas i det inre av Sibirien.

Den enda sort av krusbär som tål klimatet och finns i handeln är Hinnomäki (har zonbeteckning 6 men tål mera). En del nordliga sorter av svarta vinbär fungerar också bra men de bör endast odlas i  zoner 5-8, då de inte fungerar i södra Sverige. Enligt försök i Uppsala ger de inte någon skörd där eftersom det är för korta dagar för att bilda blomanlag. 

Generellt är det sällan vedartade växter har en zonbeteckning på 7, eftersom de inte har provodlats i sådant klimat, men vissa fungerar bra ändå. Man kanske bör undvika E-planta hos vissa arter, då de ibland har sämre härdighet än ospecifierade.

fridelfina
7/7/18, 1:04 PM
#8

Tänkte haka på den här gamla tråden och fråga om havtorn eftersom det kom upp, går de att plantera i där det är solljus hela dagarna och behöver den några särskilda förutsättningar för att trivas mer än att man ska ha både han och honplanta? Bor i Stockholmsregionen.

 
 

beem
7/7/18, 8:18 PM
#9

Jag tror du har större chans att få svar om du skapar en egen tråd.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: