Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4274 ggr
Solaika
2013-06-25 13:32

Nånting äter upp mina växter?!

I flera år nu har något ätit upp bladen på mina liljor och bladen på min krusbärsbuske.. Men jag har aldrig sett något och blommorna och bären har fått vara ifred så jag har inte brytt mig så mycket. Men i år ser jag något riktigt äckligt på liljorna.. 

Det ser ut som larver.. orangea.. de allra flesta av dem är täckta med något som bokstavligen ser ut som bajs. Nån som har en aning om vad det kan vara? Så himla äckliga!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Åsa S
2013-06-25 21:27
#1

Det är nog liljebaggar du har deras larver täcker sig själva med avföring för att göra sig själva mindre intressanta för fiender. Den vuxna baggen ser ut som en röd avlång skalbagge. De äter bara på liljeväxter.

(Krusbärsbusken kan ha nån stekellarv de sitter under bladen och har ungefär samma färg som bladen man måste inspektera ofta för att se dem när bladen väl är borta har de ofta gått ner i marken för att förpuppa sig)

Solaika
2013-06-26 10:53
#2

Ah.. Ja, baggarna har jag sett men aldrig larverna förut.. Bläää, hur blir man av med dem?

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

anki1
2013-06-27 21:42
#3

jag plockar o dödar dom. Förr om åren när angreppet ar riktigt stort, klippte jag bort alla liljor några år. för att svälta ut liljebaggarna. Det lyckades ganska bra. Nu är det bara någon enstaka bagge kvar. så himla synd att dom är så vackra.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Solaika
2013-07-01 10:20
#4

Ja, inte känner jag för att klippa ner mina vackra blommor.. men jag kanske får överväga det. För iår är dom MÅNGA de där läbbiga baggarna :(

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

anki1
2013-07-01 12:51
#5

ja det kändes ganska hårt, när jag gjorde det. men angreppet var så stort. Det tog nämligen några år innan jag förstod att de där vackert röda skalbaggarna var skadedjur. Men nu är de under kontroll. Jag hittar inte så många nu mer och dom jag hittar blir inte gamla. hihi.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: