Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 6613 ggr
SaraDoos
6/23/13, 7:55 PM

Stenkyndel samma som mynta???

Efter att ha letat efter mynta (till drinken mojito) i livsmedelsaffären utan att hitta, diskuterat med svärmor som påstod att hon hade mynta i trädgården (det ser inte ut som myntablad och luktar inte riktigt rätt 'krydda'), har jag nu en växt i MIN trädgård som luktar lite mynta och bladen ser ut som mynta.

Dock är det enligt trädgårdsarkitektens ritning stenkyndel.

Är stenkyndel och mynta samma sak? Eller samma släkte? Såg att stenkyndel heter Caramintha på latin. Går stenkyndel att äta (bladen då…) och tror ni vi kan ha den i vår mojito? 🙂

Annons:
Kryddis
6/23/13, 8:36 PM
#1

Nej, stenkyndel och mynta tillhör inte samma släkte. Stenkyndel (som numera heter Clinopodium nepeta) tillhör bergmyntesläktet (Clinopodium) och mynta tillhör, inte så oväntat, myntasläktet (Mentha).
De tillhör däremot samma familj nämligen plisterväxter, men det är det ganska många som gör - både ätliga och oätliga.

Stenkyndel är ätlig och har, liksom myntan, använts (används?) som bl a medicinalväxt och kryddväxt. Om den funkar i mojito är nog en smaksak, antar jag. Det blir troligen inte riktigt samma smak som med grönmynta (vilket väl är den sort man oftast använder?), men har man inget att jämföra med kanske det funkar. :)

Konstigt att de inte hade i livsmedelsaffären. Den brukar finnas både som färsk och torkad. Du får kolla på en plantskola och investera i en riktig mynta annars. Den är vinterhärdig i större delen av landet. En liten varning dock; den sprider sig som sjutton så om du inte vill ha den överallt sätt en rotbarriär* runt plantan och ta bort blommor. :)

*Funkar t ex med en bottenlös plasthink som man sätter i planteringsgropen och låter kanten sticka upp några centimeter ovan jordytan.

SaraDoos
6/24/13, 8:37 AM
#2

Tusen tack för svar!

Då har nog svärmor nån sorts mynta (fast troligtvis inte grönmynta) för hon säger att hon har den ÖVERALLT och hon har försökt 'utrota' den på några ställen utan att lyckas. Jag fick en planta igår, ska ta foto på den och kanske du/ni kan säga vilken sort det är. Jämfört med den mynta man köper i affären har denna planta tjockare blad, och de är lite mer 'luddiga'.

Upp till toppen
Annons: