Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4821 ggr
Wanzel
6/15/13, 11:24 PM

Hjälp med val av krukväxt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle behöva lite hjälp med att välja en passande växt för mitt rum! Har hittat lite olika, men behöver hjälp med vad som passar för mitt "behov". 

Jag har sol så gott som dygnet runt. Och eftersom jag har ett ganska litet rum (kanske 2,5x2,5m) så kommer solen åt överallt. Skickar med en liten bild så att det blir lite tydligare. Men vill att växten ska kunna stå inomhus året runt 😛
Jag har tyvärr lite problem med att komma ihåg att vattna. Har funderat på att köpa te.x en sådan här kruka. Är det något att ha tro? Annars krävs det att växten inte vissnar på stört om jorden skulle börja torka lite.
Det andra kravet är att den inte ska bli alltför stor, eftersom den ska stå på ett skrivbord. 
Till sist så får den inte ha en stark doft. Helt okej om man kan känna små hintar av en doft, men absolut inte så att man sköljs över med dofter när man går in i rummet.

Och om någon råkar veta priser på växterna 2-6 så får ni gärna dela med er! Lite synd att det inte står på sidan.

Här är mina kandidater, med "produktlänkar";
1. Cupressus Macrocarpa
2. Ädelcypress 'Ellwoodii'
3. Rumscypress
Dessa tre verkar kunna växa sig lite större. Går det att klippa ner ifall de blir alldeles för stora?

4. Tallmyrten

5. Citron
6. Dvärgananas 
Min första tanke är att dessa är alldeles för stora för att ha på skrivbordet, då det inte står några mått på hemsidan. Någon som vet? De ligger ju ändå under kategorin krukväxter, men är ändå osäker. 
Hur gör man ifall man skulle lyckas att få frukt? Citronen antar jag att man bara "plockar" av, men hur gör man med ananasen?

Hoppas det inte blev alltför rörigt i min text!😊

Annons:
Bjornen
6/16/13, 7:34 AM
#1

1-3 Alla barrväxter vill ha jämn fuktighet.

2. Blir i naturen drygt 30 meter hög och måste ha vinter. Vid odling sällan högre än 8-10 meter.

4. Får aldrig torka upp.

5-6, Jämn vattning och bör torka upp något mellan vattningar. 

Jag tycker ingen av växterna skulle passa dina krav med sparsamma vattningar och deras storlek. Nr 4 normal krukväxtstorlek. 6. måttlig storlek övriga blir stora med tiden.

Paradisträd är ett perfekt växtval eller andra suckulenter.

Chestnut
6/16/13, 9:44 AM
#2

Garderobsblomma (zamioculcas) är perfekt tror jag, den överlever det mesta och finns från väldigt små till väldigt stora exemplar! Doftar inget direkt och har väl mest gröna blad (dock snygga) men ibland har vi lyckats få våra att blomma. Priset för en sådan ligger runt 46-199 cirka beroende på storlek och den återfinns ofta i mataffärers blomavdelning också.

Med vänliga hälsningar
Chess

Wanzel
6/16/13, 10:13 AM
#3

#1 Okej, lite trist! Är rätt förtjust i just 1-3, eftersom de ser ut som små träd. Paradisträd har vi haft flera gånger hemma, och de har alla gånger lyckats bli väldigt stora och fina! 

#2 Sådana har jag sett flera gånger, men bara i större versioner! Då vet jag att den är tålig iallafall 🙂

Tackar så mycket för svaren, men uppskattar gärna fler svar ifrån andra!

Mabrotnosh
6/17/13, 1:03 AM
#4

#2 den finns på ikea

Wanzel
6/17/13, 10:47 AM
#5

#4 Jo, upptäckte det efter att jag kollade runt lite mer på deras sida!

beem
6/17/13, 3:05 PM
#6

Tänk också på att en svart kruka blir väldigt varm i solen  och kräver då mer vatten.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
Wanzel
6/17/13, 3:58 PM
#7

#6 Oj, det är något som jag faktiskt aldrig tänkt på. Bra att veta 😛

Upp till toppen
Annons: