Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 7064 ggr
Sara Ek
6/14/13, 6:16 PM

Behandla pallkragar!

Behöver råd om vilken behandling man ska göra för att pallkragarna ska hålla så länge som möjligt och samtidigt vara miljövänligt, linolja med pigment har jag fått som ett alternativ, finns det andra.

Annons:
Tant Grön
6/14/13, 9:34 PM
#1

Jag tänker prova något helt nytt i år. Förra året behandlade jag med linolja, i år tänker jag prova att blanda linolja med kanel. Om det nu löser sej i linoljan.

Varför jag tänker prova kanel är därför att det är otroligt effektiv mot svamp i jorden på krukväxter. Har hört att det också är bra mot candida, som ju är en svamp. Kanske är det också bra mot rötsvampar? Tänker också koka i vatten och spruta mot gråmögel och mjöldagg.

O.B.S. att detta är inget beprövat råd, utan en helt ny grej som jag tänker testa.

Du får säkert ett bra råd av någon annan.

VildaVittra
7/12/13, 8:01 AM
#2

Det finns två varianter. Antingen målar du pallkragarna med roslagsmahogny (linolja och tjära blandat) eller så förkolnar du ytan på träet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
7/12/13, 8:30 AM
#3

Stolpar är bränning ett effektivt sätt att förlänga livslängden, men ska endast användas i jord. Sot är mycket olyckligt att ha vid områden där man har kontakt.

Det är viktigt att man använder färger som torkar ordentligt och inte blir kladdigt när det blir riktigt varmt. Tjära kan eventuellt färga av sig vid stark värme.

Upp till toppen
Annons: