Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2371 ggr
pernillaa
6/13/13, 2:10 PM

Mer jord

Hej

Har nyss flytta in i villa och hittade ett mindra potatisland som liksom torkat igen så det var stora sprickor hela landet. Det var som sten.
Har t'nkt plantera annat, alltså vanliga växter och har nu grävt upp alltihop och rensat från ogräs men insåg när jag vattnade det att det är ju egentligen inte så mycket jord kvar, det blir bara som lera när jag vattnar det.
Så behöver nog fylla på med jord men eftersom jag är helt nybörjare med trädgård så undrar jag, hur mycket jord behöver man ungefär och ska jag bara lägga det som ett lager ovanpå det jag har nu eller ska jag luckra upp det som är under så att det blandar sig med jorden.

Tack

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Bjornen
6/14/13, 10:01 AM
#1

Om du ska köpa jord i säck ska du köpa gödslad torv som blir en bra jordförbättring i tyngre lerjordar. Mycket billigare än planteringsjord och räcker ett antal år i motsats till planteringsjord som måste användas varje år.

pernillaa
6/14/13, 10:28 PM
#2

Blev otålig och har redan hunnit köpa och använda vanlig jord tyvärr. Men tack för tipset. Värdefull kunskap i fortsättningen hur som helst. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Halvdansken
6/15/13, 1:32 PM
#3

Och börja göra en kompost. Men det tar ett år eller två innan du kan lägga ut den.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: