Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 4931 ggr
Ketang
6/13/13, 9:35 AM

Vad är det som gör så här???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I sommarstugan har vi råkat ut för något mystiskt! Någon knipsar av stänglarna på två olika växter och försöker dra ner dom i ett litet hål som leder in under altanen. Vi skruvade bort en bräda och tittade in under altanen. Innanför hålet låg det en hel hög med blommor från en av växterna. Vi letade efter spår i sanden eller spillning, men såg inget så vi kan inte reda ut vad det är för djur vi har att göra med. 

Någon som vet vad detta kan vara och hur vi blir av med det?

Annons:
Ketang
6/13/13, 9:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Djuret kan inte vara så stort, jag funderar på råtta?

Ketang
6/13/13, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det verkar som om den gräver sig in under altanen på ett par olika ställen.

Ketang
6/13/13, 9:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En till bild.

Bjornen
6/13/13, 9:49 AM
#4

Råttor eller sork.

Ketang
6/13/13, 9:50 AM
#5

Hur blir jag av med dom då? Vill helst inte döda dom, kan man göra så dom inte trivs och flyttar?

Zabbio
6/13/13, 11:40 AM
#6

Det ska finnas ultraljud-grejer att sätta ut.

De funkar dock dåligt, ljudvågorna blockeras av fasta föremål tex. De säger att husdjur inte hör dem, men jag vet människor som hör ljuden så det tror jag inte mycket på.

Ska finnas någon som går på elledningarna i huset och lär vara effektiv, men då ska man ju ha elledningar där råttorna är.

Vet inte om kattspillning  hjälper?

Pappa häller ammoniak i mullvadshögarna för att få dem att flytta (inte så jättesnällt kanske, men det funkar och är bättre än några av hand andra försök..). Vet inte hur det blir uppe vid marknivå.. tror inte att något djur gillar lukten men det kanke sätter sig för oss också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
ikna
6/13/13, 4:02 PM
#7
Ketang
6/13/13, 5:09 PM
#8

Jag tror inte att det är en igelkott. Hålen är bara lite större än en femkrona.

Elinisa
6/13/13, 9:27 PM
#9
ikna
6/14/13, 6:01 AM
#10

#8 Jag visste inte hur stort hålet är och du tänkte ju själv på råtta och en liten igelkott kan vara mindre än en sådan.

Ketang
6/14/13, 6:44 AM
#11

Jag har då aldrig sett en igelkott som varit så liten att den kommit igenom ett hål stort som en femkrona. Vi har haft igelkottar tidigare här men dom har varit normalstora.

Tant Grön
6/14/13, 3:34 PM
#12

😂😂😂

Ketang
6/14/13, 3:59 PM
#13

#9 och #12 jag kan inte se att ni skrivit något? Har det blivit något fel?

Annons:
Tant Grön
6/14/13, 4:19 PM
#14

Ursäkta, men det lät så roligt med en igelkott liten som en femkrona.

Förlåt.😃

Jag gissar också på råtta eller en mus. Hade sådana i mitt gamla växthus, dom gnagde på min sallad. Min man fångade i en fälla som han laddade med en jordnöt. Han fick två möss och en sork. 

Om du skall sätta en råttfälla, så tänk på att sätta något över så ingen fågel fastnar. Annars finns det fällor där musen/råttan fångas levande. Så kan man släppa ut den långt bort någonstans.

Ketang
6/14/13, 5:04 PM
#15

#14 Haha! Såg inte dina smylisar i mobilen. 

Ja i denna delen av Sverige har vi inga så små igelkottar, möjligtvis tallkottar men dom gnager nog inga hål 😛

ikna
6/14/13, 7:20 PM
Upp till toppen
Annons: