Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 5302 ggr
rogerth
6/9/13, 9:23 PM

Attack mot gräsmattan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Trädgårdborren (pingborren) har den fula ovanan att första veckorna i juni, varje år, svärma och lägga sina ägg i min gräsmatta. Den blivande avkomman lever där på gräsets rötter och blir en stor fet larv till sensommaren/hösten.

Ovanstående innebär att skatorna i trakten upptäckt ett nytt, tydligen välsmakande, matställe. De rycker upp stora torvor i gräsmattan för att mumsa i sig de feta vita larverna, medan gräsmattans ägare ilsket funderar på hur man enklast skaffar sig en luftvärnskanon eller hagelbössa.

I år har jag dock lagt min energi och strategi på att förebygga eländet genom att ställa ut ett antal gula vattenfyllda plastkärl på gräsmattan. Syftet är att, så långt möjligt är, eliminera de trädgårdsborrar som ännu inte har tagit sim”borrar”märket.

Strategin har lyckats över förväntan. Tyvärr finns det fler skadegörare än jag har plast kärl.  På bilden ses två av de gula plastkärlen efter några timmars ”jakt”. Kriget fortsätter!

/RTH

"Var dig själv - det finns så många andra"

Annons:
Bjornen
6/10/13, 9:15 AM
#1

Pingborren lever 2 år som larv och de feta larverna är inne på sitt andra år. Ju finare gräsmattor man har desto större är riskken för kraftiga angrepp. Riktigt kraftiga angrepp kan förstöra hela gräsmattan och allt gräs dör. Olika örter som en del kallar ogräs gör gräsmattan mindre angripen. 

Gul är en färg som de flesta insekter drar sig till.

Upp till toppen
Annons: