Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Övrigt utan anknytning till trädgård

Någon vet växten?

2013-06-09 08:34 #0 av: kaninsköld

Jo, jag har fjärilslarver och jag fångade de i Stockholm. Jag tog med mig de blad de åt men jag vet inte vad det är för växt. Kan någon vara snäll och säga vad det är för växt?

Anmäl
2013-06-09 08:48 #1 av: Bjornen

Bok ?? Bilden är inte helt tydlig så man ser bladnerverna.

Anmäl
2013-06-09 08:50 #2 av: kaninsköld

Här är en bättre:

Anmäl
2013-06-09 09:20 #3 av: Bjornen

Jag är osäker eftersom bladen verkar ganska kraftiga. Det kan också vara någon hägg-art (Prunus). Jag hittar inte på någon art som passar fullt ut. Stort träd är det kanske bok. Mindre träd troligen någon Prunus. 

Man måste se olika kriterier som hårighet, unga grenar, äldre grenar knoppar, blommor eller fröställningar osv. Hest skulle man behöva både se och känna på bladet för säker artbestämning. Det finns många olika utländska träd som planteras och man måste se olika karaktärsdrag för att släktbestämma dem. Sedan kan man artbestämma dem.

Anmäl
2013-06-09 12:09 #4 av: Tant Grön

Liknar inte bok, vi hade bokar hemma där jag växte upp och bladen är mer runda och glansiga. Känner så väl igen bladen på bilderna, men kan inte komma på vad det är. Kanske är det hägg, larver brukar väl gilla dom?

Anmäl
2013-06-09 12:12 #5 av: Tant Grön

Du kan väl beskriva hur trädet såg ut, vilken färg på barken, var den glansig? Hur högt var det, eller var det en buske? Hade den blommor eller knoppar och hur såg dom ut?

Anmäl
2013-06-09 12:13 #6 av: Tant Grön

Glömde, du kan väl skicka en bild på larverna?

Anmäl
2013-06-09 14:08 #7 av: kaninsköld

Bild på larverna:

Anmäl
2013-06-09 16:04 #8 av: Åsa S

Ser ut som häggspinnmal så jag hänger på Björnen med att trädet nog är nån slags hägg

Anmäl
2013-06-09 16:07 #9 av: Tant Grön

Liknar häggspinnmal. Den går väl på alla möjliga växter och kaläter dom. Mycket hungriga larver du fått tag på.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/y/images/yponomeuta_evonymella_larv.gif&imgrefurl=http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/y/yponomeuta_evonymella.html&h=666&w=500&sz=258&tbnid=KpKZb0WgcxCETM:&tbnh=90&tbnw=68&zoom=1&usg=__X7lmeGnIokOs9p_p-X7selfpo1Q=&docid=UrIiX19rQwJthM&sa=X&ei=W4u0Ufp147rgBMTpgOgH&sqi=2&ved=0CDMQ9QEwAQ&dur=74

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.