Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5948 ggr
Tant Grön
6/9/13, 12:22 AM

Någon som odlar tranbär?

Köpte en tranbärsplanta på rea och undrar om någon har erfarenhet av hur den skall skötas? Har satt den i en hink med naturell torv så länge.

Kan man sätta i en vanlig rabatt om man gräver ut och lägger dit ogödslad torv, eller måste den stå blött? Har en liten bit dammduk som man kunde använda i så fall.

Annons:
Bjornen
6/9/13, 7:23 AM
#1

Våra två vilda arter av tranbär ska stå riktigt blött. Men amerikanska tranbär klarar lite torrare marker men jag är tveksam om de trivs i vanlig rabatt.

HellviHumle
6/9/13, 9:14 AM
#2

Skulle man inte kunna ha tranbär ihop med Rhododendron? 

HH

Bjornen
6/9/13, 9:39 AM
#3

Rododendron planterar man vanligen i norrlägen, fast den egentligen trivs bäst i soliga lägen särskilt sommartid. Tranbär behöver mera sol och vill ha fuktigare mark än rododendron. Jordmånen är dock liknande med lågt pH-värde.

Rododendron lever normalt i bergstrakter med någorlunda bra dränering men med fukt ändå. Tranbär vill ha fötterna i vatten åtminstone någon del av året (höst och vinter) medan rododendron vill aldrig ha fötterna i vatten. Amerikanska tranbär (minst 2 olika arter) tål lite torrare mark än våra vilda och odlas vanligen i sand och torv som får översvämmas då och då.

Tant Grön
6/9/13, 11:53 AM
#4

Tack för bra svar. Får bli en liten minimyr då. 😃Skall skaffa några fler plantor. Kanske några andra växter som gillar att stå blött.

Funderar på lingon, skulle dom trivas ihop med tranbär?

Bjornen
6/9/13, 12:53 PM
#5

Lingon vill ha torrare. Att tänka på olika odlade bärväxter är att det är inte självklart att de är självfertila. Det beror på sorter, men överlag brukar skörden bli större om flera olika sorter planteras bredvid varandra.

Tant Grön
6/9/13, 1:09 PM
#6

Är det så med hjortron också, att dom inte är självfertila? Man ser mycket blad där jag bor, men det blir inga bär.

Annons:
Bjornen
6/9/13, 1:50 PM
#7

Hjortron är nog normalt enkönade och vissa år är det bara hanblommor (jag är lite skeptiskt att det stämmer). En ny sort har dock framtagits i Finland som ska vara självfertil. Jag tror att olika väderförhållanden påverkar många bärblommor som gör dem sterila, självsterila eller enkönade. Sannolikt beror det i så fall på föregående års väderförhållanden när blomanlagen bildas, men kanske också kan påverkas av vårvädret. Hjortron är ju beroende av bra väder vid blomning utan frost och häftiga regnväder. Där är också tillgången till pollinerande insekter av stor betydelse. Bland annat har Josef Starck visat på försök med bisamhällen på myrarna i Jämtland.

HellviHumle
6/9/13, 8:45 PM
#8

Lånar tråden lite. 

Vad tror du, Bjornen, om lingon ihop med Rhododendron då? Jag har gjort en upphöjd rabatt och satt tre Rhododendron där. Hade en fundering på att täcka "marken" med lingon.

HH

Bjornen
6/10/13, 8:40 AM
#9

Lingon kan mycket växa under rododendron, men det blir normalt för mörkt för denna solälskare. Waldstenia, vintergröna och gulplister trivs bättre i skugga. Eventuellt gillar inte vintergröna så lågt pH-värde, men den kan ge täta mattor.

HellviHumle
6/10/13, 1:34 PM
#10

#9 Nåja, jag testar nog med lingon. Går det åt skogen så får jag göra om och göra rätt! 🙂

HH

Upp till toppen
Annons: