Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2058 ggr
Ingela.N.
2013-06-08 14:58

Behöver hjälp med Smultron och Jordgubbar

Som sagt.. :) Det är så här:

Jag har ett antal jordgubbs och smultron plantor/buskar i våran lilla trädgård.. Nu är det så här att vi kanske får ny lgh detta året.. Men det kan ju vara så att hösten/vintern hinner komma.. Jag vill ju gärna ha med mig detta till nya trädgården.. Så jag grubblade på att sätta dessa i balkonglådor istället. Men om jag gör det, klarar om sig och kommer gen nästa år?? Det är frågan..

Någon som vet??

Annons:
Bjornen
2013-06-08 15:09
#1

Övervintring i balkonglådor av jordgubbar och smultron är inte säker. Det finns risk att de torkar bort och våren är normalt den mest kritiska tiden. Däremot övervintrar de troligen om lådorna grävs ner i jorden under vintern. De bör i alla fall åtminstone stå på¨marken och inte vara i luften så att de fryser underifrån.

Ingela.N.
2013-06-08 15:16
#2

Ja gräva ner lådorna kan jag ju inte göra haha, då är dom ju fast där iaf..

Men att ha dom ståendes på marken var det jag hade tänkt.. Att lådorna står på marken i rabbaten då.. Då skyddas ju undersidan av lådan och det inte kommer kall luft där..

Kanske göra en nersänkning i rabatten, så lådan står där och få skydd, men att jag kan bara lyfta upp den?

Tant Grön
2013-06-09 00:15
#3

Kan du inte ställa vid husväggen och täcka med något?

Ingela.N.
2013-06-09 00:27
#4

Tant Grön

Ja det var en ide det.. Då får det bli i rabatten vid ena husväggen då vi har träddäck på själva altandelen..

Upp till toppen
Annons: