Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 2716 ggr
Woodland
6/7/13, 9:03 PM

Tuffa buskar?

I ett rensat skogsparti har vi anlagt någonting som kanske kan kallas "woodland" (zon 2) Jag har planterat tätt med olika perenner och vill gärna ha förslag på härdiga buskar. Helst bör inte rådjuren vara förtjusta i dem. Det växer redan hägg, vild virbinium, cotoneaster, rhododendron och häggmispel där. Vill inte ha bambu för att jag tycker den är för exotisk. Har ni några förslag?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
VildaVittra
7/12/13, 8:12 AM
#1

Sibirisk ärtbuske, fläder och olvon av någon variant borde passa.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
7/12/13, 8:24 AM
#2

I zon 2 borde man inte prata om härdiga buskar, där växer väl nästan allt utan problem.

I zon 2 bör man inte använda sibirisk ärtbuske utan istället lyckabladsbuske (Caragan frutescens)

Olika try, tibast och schersmin.

VildaVittra
7/12/13, 8:44 AM
#3

Och varför skulle man inte kunna ha sibirisk ärtbuske där?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
7/12/13, 11:23 AM
#4

Den fungerar inte bra i bättre klimat och drabbas ännu hårdare av mjöldagg. Den behöver kalla vintrar.

VildaVittra
7/12/13, 11:27 AM
#5

Nja, det gäller buskar som beskärs hårt så som i en häck. I ett woodland växer buskarna fritt och dessa drabbas inte alls eller väldigt lite av mjöldagg.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
7/15/13, 8:00 PM
#6

Tack för förslagen. Det är sant att zon 2 är bra att ha en trädgård i men när jag nämner härdighet har jag andra referenspunkter. Jag har haft trädgård i Västafrika och Mellanösterns sand där våra vanliga krukväxter växte i rabatterna. Men visst förstår jag dina synpunkter om härdighet Björnen. Vi hade faktiskt sibirisk ärtbuskehäck här. Den växte bra men taggarna var ett otyg. I Afrika hade vi en hibiskushäck ca 30 m. lång, två meter bred och två meter hög. Det fantastiska var att man satte sådana häckar genom att kapa kvistar i ca 20 cm bitar och sticka ner dem i jorden. De växte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Bjornen
7/16/13, 7:02 AM
#7

Frilandshibiskus kan möjligen klara zon 2, men bör ha soligt.

Upp till toppen
Annons: