Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 5384 ggr
keptak
6/7/13, 12:22 PM

Jordgubbs- & smultronplantor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte några plantor för tre år sen och det blev inte så många bär på, de behöver väl "vänja" sig lite först. Förra året flyttade vi och vi tog med oss plantorna. Jag köpte även några nya jordgubbsplantor. Det året blev det inget heller direkt. Hur har ni det med era jordgubbs- & smultronplantor? Vad vi har för sorter vet jag inte och eftersom det inte har blivit så mycket bär vet jag inte heller hur de smakar. Men jag vet att vi har jordgubbar, smultron, vita smultron och någon jordgubbs-/ smultronsort med rosa blommor. Vad har ni för sorter och vad/hur smakar de? I år blommar de för fullt och det börjar komma bär på en del. Underbart fint och längtar tills jag får stoppa dem i munnen. Jag föredrar att äta dem i bare eller med turkisk yoghurt. Vad gör ni med jordgubbar/smultron?


Annons:
martdat
6/7/13, 7:32 PM
#1

får aldrig smaka mina. mördarsniglarna hinner före,. annars har jag smulbär elr vad det heter. som stora smultron. de växer vilt i hela trädgården o blommar för fullt-

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

annslycka
6/7/13, 11:01 PM
#2

Jag gödslar nästan allt med häst gödsel eftersom jag bor på hästgård. sen har jag hört av en kollega att man ska vattna riktigt mycket och det har jag gjort. Det en kraftigare planta och saftigare bär. Lägg lite kaffesump mellan raderna. det tycker inte sniglar om har jag hört.

Jag gör likör, på mina jordgubbar. Sen glömmer jag bort den i ett år eller två. När man smakar på den så fylls man av härliga sommar minnen. Gott.

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

martdat
6/8/13, 8:10 AM
#3

kaffesump.. det kanske man ska testa  tack :)

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

keptak
6/8/13, 8:22 AM
#4

#1 Vi hade fullt av mördarsniglar förra året men de gick inte på bären lustigt nog. Kanske gillade de sallaten mer. Kaffesump har jag också hört, min mormor brukar lägga det runt landet. I år har jag bara sett tre mördarsniglar. Det är väldigt torrt än så det är antagligen därför.


keptak
6/8/13, 8:25 AM
#5

#2 Ja, hästgödsel har jag hört är riktigt bra! Och bären innehåller ju en del vatten så det kan jag tänka mig, annars blir det nog inte så mycket av. Likör lät ju gott. Antar att jag kan hitta något recept på google. Är det många moment? Blir det godare än det man köper? (För visst finns det att köpa)


annslycka
6/8/13, 4:57 PM
#6

Jag vet att det inte är matlagning iFokus men efter som du fråga så…

Annas Likörbok, förlag Rabén Prisma.

1 l små jordgubbar,35 cl sprit, 2 dl socker, 1 msk gröna kardemummakapslar eller 1 tsk hela kardemummafrön.

Lägg bären i en burk, häll över sprit, socker och kardemumma. Ställ burken i ett fönster. Vänd då och då. Tills sockret löst sig. Provsmaka. Låt stå en månad och sila sedan av.

Den blir bara godare om den sen får stå lite. Men det kan ju vara svårt:)

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

Annons:
keptak
6/9/13, 9:20 AM
#7

Tackar för det! :).


busigdemon
6/12/13, 11:13 AM
#8

Lägger en tass här så jag kan komma ihåg att spra receptet sen, lät ju mums!

Är det viktigt med stirel flaksa eller duger det med vanligt diskad flaska?

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Chestnut
6/15/13, 2:48 PM
#9

Har 6 st jordgubbsplantor av sorten 'sonata', planterade för drygt en månad sedan i balkonglådor. Blommar massor och allihop har redan 3-6 bär som jag längtar efter att få smaka! Eftersom vi har relativt få plantor så blir det väl att vi bara äter dem som de är.

Med vänliga hälsningar
Chess

keptak
6/16/13, 8:14 AM
#10

#9 Okej, du får gärna skriva om de smakar gott sen :). Vi har nu också en massa bär :P. Längtar ännu mer nu!


Upp till toppen
Annons: