Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 29357 ggr
Solaika
2013-06-06 19:50

Nedrans skator!

Vi har fått problem med feta skator som kommer in på vår altan o förstör o skitar ner! Har letat som en tok efter något att sätta upp och skrämma iväg dem med men hittar inte! Vill inte ha CD-skivor för jag tycker det är såå fult! Skulle vilja sätta upp kristaller/prismor i öppningarna och så skulle jag vilja ha någon form av rovfågel sitta och titta ut. Googlat som en tok och det enda jag kan hitta är motattack.se men min webläsare kan inte hitta den sidan. 

Har ni något tips? Gärna sidor på nätet där man kan shoppa men även fysiska butiker kan funka. Har tittat på Rusta och de har absolut ingenting. Vet inte mer vart jag ska titta nu :-/

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Solaika
2013-06-07 10:02
#1

Skatorna kommer även fast jag ligger i hammocken nu. Snälla hjälp mig!

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Love-
2013-06-07 10:38
#2

Det finns olika fågelskrämmor att köp

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Tant Grön
2013-06-07 13:45
#3

Skaffa katt?

beem
2013-06-07 16:20
#4

Jula har fågelskrämma - riktigt snygga dessutom.

Några enkla tips tills du hitttar något bättre:

Jag har läst om en som gjorde fågelskrämmor av aluminiumfolie i remsor fästade på pinnar.

Om du har skrivare kan du printa ut en rovfågel och sätta bilden i en plastmapp och sen på en pinne.

Lite mer tips - http://www.byggahus.se/bloggar/marlen+eskilsson/3034-satt-att-skramma-faglarna.html

Problemet är väl att skator är intelligenta så frågan är om de överlistar det mesta.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

[T-Fia]
2013-06-07 20:28
#5

Ja, tyvärr är det så att skator är väldigt smarta, efter ett par dagar har dom lärt sig att dom där cd-skivorna, prismorna eller aluminiumfolien är ofarliga.
Vi hade skator som knallade in i huset och åt katt och hundmat… (dom sköt vi), sedan hade vi ett par som fiskade ur min damm på koikarp, det var dyr fågelmat det. Och jag har tre katter och två hundar… som är bra på att ta fågel.

Solaika
2013-06-07 20:57
#6

Skaffa katt är uteslutet då vi har bytesdjur som husdjur.. Dessutom tycker min sambo verkligen inte om katter.. Grannen har katt, det går andra katter i området.. skatorna skiter fullkomligt i dem.. 

Jag tycker skator är vackra.. på håll! Vill verkligen inte ha dem på altanen, framför allt inte nu med en bebis som lallar omkring där. Trodde att smulorna efter honom var orsaken.. men skatorna käkade upp mina doftljus o struntade i smulorna på golvet.. o kommer tillbaka trots att jag har slängt ljusen.. 

Undrar hur man ska göra.. inreda altanen med havstema o sätta upp nät i "fönstrena" kanske.. men då fastnar väl eländena i nätet.. :-/ Börjar känna mig smått desperat att bli av med dem nu :(

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Woodland
2013-06-07 21:07
#7

De drivs av hunger antagligen. Går de att utfodra dem långt ifrån huset så att de dras dit?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Solaika
2013-06-07 21:15
#8

Men varför tar de inte smulorna på golvet då? De hoppar bara runt på bordet där ljusen stod.. 

När du säger sådär får jag lust att slänga ut massa mat på järnvägsspåren som går på andra sidan vägen.. Men så elak kan jag inte vara hur illa jag än tycker om att ha dem hos mig.. Vi bor nog dessvärre rätt illa till för att mata dem nån annanstans.. Borde de inte ha gott om mat såhär års? Det kryllar av både spindlar, humlor o getingar här *rys*

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Woodland
2013-06-07 21:55
#9

Det är möjligt att de tog ljusen för talg. Just så här års brukar de behöva protein för sina ungar och tar andra fåglars ungar och äter av överkörda djur. Jag tror inte det är farligt för dem om du lägger ut någonting på eller nära järnvägsspåren. De är så vaksamma att ett tåg är inget hot. Vi har haft ett skatbo nära oss i ca 25 år men har aldrig upplevt dem som besvärliga. Vi matar fåglarna och ekorren med jordnötter året om. Och grannen har ett regelrätt smörgåsbord för alla fåglar. Det är därför som jag föreslår att mata dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Solaika
2013-06-08 14:59
#10

Är det talg i ljus? Jag vill hur som helst inte ha dem på altanen men jag vill kunna ha ljus stå på bordet :-/ Ska se om jag kan hitta nåt bra proteinrikt att slänga ut vid järnvägen så kanske de kan hålla sig härifrån då. 

Skator har alltid funnits här men inte så många, stora och närgångna som i år :-/

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Woodland
2013-06-08 21:48
#11

De kanske uppfattade ljusen som talg, vet ej. Jag såg en av våra skator flyga igår med något i näbben som var rött och definitivt inte solrosfrö, om du förstår min mening. Hoppas du lyckas dressera dem bort från din altan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Bjornen
2013-06-08 22:14
#12

Skator är ju tjuvaktiga och duktiga samlare. Det kanske behövdes lysas upp i hemmet.

Tant Grön
2013-06-09 00:06
#13

Hade en talgoxe som stal cigarettfimpar. När min man slutade att ha askkoppen ute, så tog den sej in på altanen, även om dörren var stängd. Vet inte vad den skulle ha fimparna till.

Annons:
Solaika
2013-06-09 19:33
#14

#11 Knäppa fåglar! Tack, det hoppas jag oxå!

#12 Haha, ja vem vet.. verkar dumt att hacka sönder ljusen då istället för att sno hela bara ;)

#13 Fåglar alltså..

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

mariatingsund
2013-06-11 20:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Tror du inte det skulle hjälpa om du fyndade en större spegel på någon loppis och satte den utåt så när de skulle flyga in ser de sig själva och avviker ? De är ju intelligenta, så det är inte säkert att de inte flyger in bredvid spegeln, men kanske värt ett försök. Annars är det ju inne med rostiga saker i trädgård, du kunde sätta upp några armeringsjärn? Men lite luktärter eller murgröna så de får en funktion också. Jag har gjort fågelskrämmor i glas som ser ut som rovfågelsögon, och de funkar här hemma i körsbärsträdet, men de är jobbiga att göra o kostar därefter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Solaika
2013-06-11 20:43
#16

Guuud, vilka häftiga! Hur har du gjort det? Spegel var en idé.. frågan är om man törs sätta en spegel med speglingen utåt.. jag är lite rädd att det ska bli bränder när solen reflekteras.. 

Kämpar för fullt för att få vinrankor, kaprifol och klematis av olika slag att klättra upp och ta över öppningarna.. men det går inte så fort som jag vill.. 😡

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Upp till toppen
Annons: