Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8856 ggr
[GunillaF]
6/2/13, 10:16 PM

"Silvriga" blad.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått en planta av en väninna. Vet någon vad detta är för buske eller om det t.om kanske är ett träd? Väninnan kallar den för Silverek.

Det blir vita bär på den. Är de giftiga? Någon som vet?

Annons:
Tant Grön
6/3/13, 12:22 AM
#1

Tror den heter Silverbuske. Om det är den så får den små blommor som doftar väldigt gott.

[GunillaF]
6/3/13, 12:26 AM
#2

#1 Tack 🙂 

Jag googlade på Silverbuske och såg på bilderna att det borde vara den. Så bra! 🌺

Bjornen
6/3/13, 7:38 AM
#3

Vanlig silverbuske (Elaeaganus commutata), som var en vanligt planterad buske 1940-1970 och som sprider sig med rotskott. Inte giftig , men ingen växt att äta.

[GunillaF]
6/3/13, 8:01 AM
#4

#3 Tack Bjornen! 🌺

Woodland
7/27/13, 11:39 AM
#5

Jag tycker de är så vackra i färgen. Enligt Blomsterlandet - Silverbuske Elaeagnus communata Salttålig hög buske som trivs i sandiga jordar. Perfekt för den havsnära trädgården. Får vackra silvriga blad. Får röda ätliga frukter som kan användas till saft och gelé. Det finns flera sorter av den. Communata är aggressiv i sin utbredning och det står inte i beskrivningen om den har taggar. Den smalbladiga augustifolia lär inte vara så aggressiv men har taggar. Den koreanska umbellata har taggar. De som jag sett här på kusten har taggar på ca 5 cm.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Mustangcab]
7/27/13, 2:58 PM
#6

Den är väldigt aggresiv i sin utbredning då jag haft en som ja lyckat utrota till slut.

Annons:
Tant Grön
7/27/13, 6:00 PM
#7

Grannen på kolonilotten har en sån. Får se om den letar sej in till mej.

Kul om bären är ätliga. 😛

Upp till toppen
Annons: