Annons:
Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 7362 ggr
Fridaaaa
5/29/13, 2:35 PM

Bra, tåliga växter

Funderar på vad jag ska ha i mina 3 rabatter.
De är inte jättestora.
Är vid vägg. Hade behövt bra tåliga växter, då jag är kass på det där med blommor haha

Någon som har bra förslag?
Får inte kosta skjortan heller (student) 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
5/29/13, 5:08 PM
#1

Var bor du? Vad har du för jord? Hur mycket sol är där?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
5/29/13, 6:33 PM
#2

#1 Bor nere i Blekinge.
Vanlig blomjord tror jag det är 🙂😛
Sol, tja relativt mycket, när den är framme 🙂 Fråga mig inte vilken "sida" det är alltså om det är norr, öst osv hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
5/29/13, 8:26 PM
#3

Så kan det var aen god ide att lista ut vilket vädersträck det är.

Blomjord??

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
5/29/13, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bergenia är helt omöjligt att ha ihjäl, blommar fint och har vackra blad. Den får man dessutom gratis av dem som har då den sprider sig utan problem (dock inte så jobbigt att man skulle kalla den för ogräs).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

kickboard
5/29/13, 8:31 PM
#5

Ett par tips för att lista ut väderstrecken.  Solen går upp i öster och ner i väster.  Klockan tolv på dagen står solen rakt i söder.

Fridaaaa
5/29/13, 8:38 PM
#6

#3 Ja vanlig jord som man brukar ha i rabatter?
Jag kan som sagt inget sånt, då jag inte är intresserad av vad det finns för olika sorters jord osv, vill bara ha fint i rabatten 🙂

#4 Ok tack för tipset! 🙂 Ska kolla in det.

#5 Ska tänka på det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
5/29/13, 8:42 PM
#7

Om du inte vet vad du har för jord, eller är intresserad av sånt, så har du ett problem. Rhrododendron vill ha en sur jord, Rosor lite lera, lavendel torrt och grusigt osv. Du kan inte få fint om du sätter en sorts växter i fel sorts jord.

Bergenia kan man visst ha ihjäl, speciellt om man har rådjur i närheten…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
5/29/13, 8:44 PM
#8

#7 Jag har ju skrivit vad jag har för jord!😮

Vanlig planteringsjord/blomjord (är blandat).

Vad som är under det kan jag inte svara på då det var under där när vi flyttade in.

Rådjur har vi i skogen, men inte sett några på tomten. Vet inte om de vågar sig upp enda vid ytterdörren, men man vet ju aldrig.

Tycker personligen inte att detta var så bra mottagare, för en som är nybörjare på det, och som inte har tänkt på sånt innan, då mamma alltid skött växter osv när jag bodde hemma 😮

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
5/29/13, 8:48 PM
#9

#7 Inte min erfarenhet, inte ens när jag skulle ge bort en hel tuva och trodde den då dött (jag slet upp "allt" och den kom ändå tillbaka på samma plats). Har både rådjur samt dovhjort på tomten, som skiter fullständigt i mig utan fortsätter beta, tittar bara lite förstrött på mig.😛

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
5/29/13, 8:57 PM
#10

#8. Planteringsjord eller blomjord är nåt man köper på påse och lägger ut.Jag har 3500 m2 och får anpassa jorden till de olika växterna.

Hur djupt är ditt lager av "blomjord"?

Om du ska lära dig nåt om växter så är det helt nödvändigt att börja med jorden. Det är växternas "mat". Alla behöver olika.
Men du kan experimentera som du vill, det enda som händer är att du kommer att slösa bort en massa pengar på att köpa nya växter när de gamla dör. Så det är viktigt att veta hur mycket sol som finns, vilken zon man bor i, vad för jord man har. Grundläggande trädgårdskunskap. Sen tillkommer saker som gödning, kompost, skadegörare osv.

Det är ett helt ny fantastiskt spännade värld du går igång med!! Kanske ska du fråga din mamma om råd?

#9. Kan vara hararna som käkat upp dem. Men jag hade 10 st, och knappt 3 är i livet efter 4 år. Ändå står de fint, och borde klara sig exemplariskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
5/29/13, 9:01 PM
#11

#10 Du kanske pysslar om dom för mycket?😉 Bergenian ska ju inte få någon kärlek alls.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
5/29/13, 9:11 PM
#12

#10 Jo det där vet jag att det är "växternas mat" osv.
Ja det är sån jag köper, har inte så stort så.

Det vågar jag tyvärr inte svara på, men några cm, men ska fylla på mer om det behövs. Inte mätt xD
Relativt mycket sol är det där skulle jag säga 🙂

Nja, gör det med en del saker, men tänkte fråga här med, och få en annan bild kanske, mer tips osv 🙂 Man blir ju aldrig fullärd!
Och alla besitter ju olika kunskaper.

Nej testa mig fram vill jag inte, då bryr jag mig hellre inte om det, då jag är student = inte råd att lägga massor av pengar på sånt 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VildaVittra
5/29/13, 9:42 PM
#13

#12 Det är dyrt att köpa jord, det är mycket bättre att förbättra den man redan har. Speciellt som köpejorden ändå blir som jorden runt om relativt fort.

Ta ett spadtag och ta upp lite i handen, ta en bild på den, rulla den så det bildas en korv, ta en bild till. Ta bilder på växter (även vilda) i trädgården. Då ska vi nog kunna klura ut vad du ska tillsätta i jorden för din jordmån.🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Halvdansken
5/29/13, 10:27 PM
#14

#11. Som sagt har jag 3500 m2, så det är inga växter som blir ihjälälskade. De står i kanten till woodlandet, tror det är hararna, elelr rådjuren.

#12. Några cm räcker inte långt. Vänd jorden ett spadtag djupt ca, och blanda i mer köpejord. Om du vill ha växter som trivs, och inte bara slösa bort pengar på felköp, så får du också accepera att folk frågar dig om saker eller kommer med kritik och inte bara reagera med "Tycker personligen inte att detta var så bra mottagare".

Ett alternativ är givetvis att kopa sommarblommor, eller så frön, men det börjar bli lite sent för det. Ringblommor och tagetes? Kanske sallad och rädisor? (Nej jag skojar inte med dig).

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Bjornen
5/30/13, 7:45 AM
#15

Om man vill förbättra jorden varje år och är beredd att betala dyra pengar för det - då ska man använda planteringsjord.

Vill man förbättra jorden varaktigt och få en långsiktig bra struktur i jorden - då ska man blanda in gödslad torv. Sannolikt blir det billigare än ett års planteringsjord och det räcker 5 år eller längre. Torv fungerar lika bra på tunga lerjordar som lätta sandjordar.

Fridaaaa
5/30/13, 9:58 AM
#16

#14 Jag menade av just den gjorden 🙂 Sedan är det ju annat under, som var där innan 🙂 som jag inte vet vad det är för sort.

Ja det behöver nödvändigtvis inte vara blommor som är där året om, utan sommarblommor går med bra 🙂
Rädisor äter vi inte i detta hushåll hehe men sallad är ju ett alternativ i så fall 🙂 På en del.

#15 Kan dessvärre inte betala dyra pengar för det som student, finns inte en chans i världen till det 😉
Ok vad kan man få tag på gödslad torv? 🙂 Har bara vanlig torv för hästar (till kaninerna hehe).

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Love-
5/30/13, 12:59 PM
#17

Det finns massor att välja mellan kan skriva ner några när jag kommer hem

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Mooniq
5/31/13, 8:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Astilbe är en tålig blomma och är perenn så de blommar år efter år. Sniglarna tycker inte om den eftersom den har ludna blad o stam. Finns i flera olika färger och bladen kan vara ljust gröna till mörkt mörkt gröna.. Det finns höga sorter och låga sorter. Denna är ca 40 cm hög och i bakgrunden kan du skymta en mörkare variant ca 70 cm hög.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Bjornen
5/31/13, 8:56 AM
#19

Gödslad torv finns i de flesta trädgårdsbutiker och är nästan alltid billigare än planteringsjord. Du kan också använda strötorv med hästgödsel och därutöver även kalk om det inte är kalkskyende växter (rododendron, staketdruva, blåbär m.fl.)

Mooniq
5/31/13, 9:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Kaprifol är enkel och blommar år efter år, den klättrar så man måste nog ha lite utrymme för den och eventuellt någonting för den att klättra på, staket eller spalje. Det finns hybrider framodlade med jättefina färger och som inte doftar så starkt. De är otroligt tåliga och en planta kostar inte jättemycket pengar. Man klipper ner den tidigt varje/eller vart annat år och den växer flera meter på en säsong. Här är kort på Eldkaprifol

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Annons:
Love-
5/31/13, 9:33 AM
#21

Några som finns är:

  • Fuschia lättskött och tål även blöta men inte så het sol. Det finns många olika varianter i olika färgvarianter, både upprättväxande och hängande
  • småblommiga petunian
  • blomvillig,
  • Småblommiga violer/penséer.
  • Sen kan man köpa fröpåsar som det står sommarblommor på dom är också bra
  • Nävor
  • Olika vår lökar som tex:  tulpaner, narcisser, porslinshyacint osv,
  • sommarrudbeckior
  • Underblomma (mirabilis).

Och detta är bara några finns många fler :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

VildaVittra
7/8/13, 3:45 AM
#22

#16 När du städar ur den ogödslade torven som varit hos kaninerna så har den transformerats till gödslad torv i och med att de kissat och bajsat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
7/8/13, 7:27 AM
#23

# 20

Visar inte eldkaprifol som är en doftlös och med enfärgad brandgul-röda blommor. Det är endera rosenkaprifol (Lonicera x americana) eller blomsterkaprifol ((L. x heckrotii) = L. americana x L. sempervirens)). Kaprifol bör inte klippas ner i onödan. Men med jämna mellanrum kan man tvingas klippa ner den (intervall 10 år) och det ska göras direkt efter blomningen för att förlora så lite blomning som möjligt.

Mooniq
7/8/13, 8:11 AM
#24

#23 tja, jag har köpt den som en eldkaprifol på odla.nu i alla fall 😃 svag men fin doft. 

Mina grannar tipsade mig om kaprifoler och de klipper ner sina varje vår och de växer så det knakar o blommar rejält. 

Mina nya plantor som jag köpte i år - 1 original vit/rosa och en Telluskaprifol som är helgul. De växer lite mer långsamt så jag tror inte att de kommer att blomma i år..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Maria
7/8/13, 3:06 PM
#25

Har du en rabatt som är mer skuggig så tycker jag att Hosta är jättevackert. Fina gröna blad i olika färger och tåliga till tusen. Blommar gör de också😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
7/8/13, 3:29 PM
#26

Fuchsia och Mirabilis hade jag nog valt bort, de är inte härdiga om det blir en kall vinter.

Hosta, ormbunkar, vårlökar, höstanemoner, daggkåpa. Finns massor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

thildatessie
7/29/13, 4:06 PM
#27

Har du planterat något Frida?

Annons:
Fridaaaa
7/30/13, 7:35 PM
#28

#27 Inte mycket 😛 Inte funnits tid, eller riktigt pengar heller.
Men planterat några få jordgubbsplantor och en annan växt jag fick av min mamma (kommer ej ihåg vad den heter), blev bara i ena rabatten hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thildatessie
7/31/13, 6:08 PM
#29

#28 okej jag gjorde det idag :)

Fridaaaa
7/31/13, 6:24 PM
#30

#29 Kul! 😃 Bilder? 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: