Annons:
Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 5925 ggr
Jalking
5/28/13, 7:27 PM

Humlor och bin behöver lite hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har byggt ett humlebo hemma på tomten enligt instruktioner i en bok om fågelholkar.

Jag började med att gräva en grop i en sluttning och lägga ner en slang med 10 mm innerdiameter. Jag gjorde några hål i slangens undersida så att ev. vatten kan rinna ut.

Annons:
Jalking
5/28/13, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En upp-och-ner-vänd blomkruka placerades över slangen, sen grävde jag igen gropen så att bara några cm av slangen syntes, och la tillbaka gräset ovanpå.

Jalking
5/28/13, 7:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här syns hur slangen sticker ut.
Vad jag inte fattar är hur f-n en humla ska hitta en 10 mm slangöppning i hela min gräsmatta, tänka "Aha, en slang. Längre in finns nog en bostad för mig och hela min släkt. Perfekt!"

Jalking
5/28/13, 7:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Humlorna har fått lite hjälp att hitta sitt nybyggda bo. Nu återstår bara att lära humlorna att läsa.
Den lilla skylten är också god hjälp för mig när jag kommer med grästrimmern. Jag vill ju inte förstöra boet.

Jag skrev ut skylten på skrivaren och laminerade den.

Tant Grön
5/28/13, 7:45 PM
#4

Vilken bra idé. Själv har jag byggt och satt upp en holk för solitärbin, och idag såg jag hur en stor humla var där och kikade. Och då började jag fundera om man inte kunde göra något bo för humlor.

Hur lång skall slangen vara, och går det lika bra med en vanlig slät vattenslang?

keptak
5/28/13, 7:55 PM
#5

Härligt! Ha gärna råttbajs i boet. Humlorna gillar det. Har du inga råttor själv gå till något zoo och fråga om du kan få lite när de rengör burarna.


Jalking
5/28/13, 7:59 PM
#6

Vattenslang går antagligen lika bra. Jag gjorde slangen så lång att den mynnade mitt under krukan. Den lutar lite neråt med en böj på slutet för att komma upp genom "golvet" i krukan.
Enligt boken jag läste i får slangen luta så mycket som 45 grader neråt. Där grävdes krukan ner i slät mark, jag byggde i en slänt.

Glöm inte att göra några hål i slangen där den är som lägst så att den inte blir vattenfylld.

Annons:
Halvdansken
5/29/13, 5:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har fått ett humlebo i woodlandet utan att göra ett dugg. Det är gamla sorkgångar som nu återanvänds. Kul att se dem när de flyger in.

Har också bin som lagt ägg i en gammal Ivarhylla som står på terassen. En speciell sort som lägger ett ägg i ett hål och murar igen det efter sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

anki1
5/29/13, 8:35 PM
#8

Jag gjorde ett humlebo, för några år sedan. En gammal keramikkruka med hål i botten. fiick lite gammalt gräs i sig och grävdes ner på en skyddad plats (under en en) med botten upp. Jag vet inte om någon humla flyttade in. jag har försökt kolla för nåt år sedan. men kunde inte få upp krukan utan att gräva, vilket jag inte ville. ville inte störa boet för mycket.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Pyttelite
8/10/22, 10:28 AM
#9

Historier om humlebon - har ni gjort ngt eget eller har ni flitiga humlor?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


MonicaLagerquist
8/10/22, 11:10 AM
#10

Häftigt
Har ett bihotell.
Man kanske skulle bygga något åt humlorna också.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: