Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4390 ggr
Tant Grön
5/26/13, 4:16 PM

Hjälp valnöt

Kom över ett litet valnötsträd, som jag önskat i många år jättebilligt.

Problemet är nu att det blir 10-15 m högt och jag har bara en stor kolonilott. 😂

Kan man genom beskärning hålla det lågt och kommer det i så fall att ge nötter.

Annons:
VildaVittra
5/26/13, 5:16 PM
#1

Jag vet att manchurisk valnöt går att hamla i alla fall, för det gjorde flera på sina kolonilotter i Polen. Varför inte prova att spaljera det?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
5/26/13, 5:30 PM
#2

Jag har redan planterat den i mitten på lotten, och hoppas att ingen av grannarna skall fråga vad det är för ett träd 😂

Men iden om att spaljera låter som en bra ide.

Hur höga blev dom hamlade Polska?

VildaVittra
5/26/13, 5:37 PM
#3

Tja mellan tummen och pekfingret, så kanske 4 meter? Vet inte hur höga de blir om man inte hamlar dock.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
5/27/13, 6:36 AM
#4

Äkta valnöt blir normalt ett riktigt stort träd och manchurisk valnöt är ett större buskträd. Det kanske nordligaste äkta valnötsträdet finns i Ockelbo och är 200-250 år gammalt med en höjd på omkring 3 meter. Min manchuriska valnöten är omkring 6 meter hög och omkring 30 år gammal. Valnöt ger blomning först som lite äldre plantor.

Tant Grön
5/27/13, 12:54 PM
#5

På etiketten står att det blir 10 - 15 m högt. Det är äkta valnöt, Juglans regia. Kanske vårt klimat gör att den inte blir så hög? Hoppas. 😃

Tror ni det kan bli några nötter? Jag bor i zon 4

Bjornen
5/27/13, 6:31 PM
#6

Äkta valnöt brukar zonbetecknas 1-2.

Annons:
Emo
5/27/13, 6:43 PM
#7

Jag har en Juglans nigra. Den är c:a 15 år gammal och lever i klimatzon 3. Tyvärr blåser den sönder på höstarna, så den är onödigt gles och bara några (3) meter hög. Finns det hopp att jag kan få nötter någon gång?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Emo
10/18/18, 12:20 PM
#8

I år har vi plockat de första nötterna. Totalt lär det bli över 40 st.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Upp till toppen
Annons: