Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3763 ggr
pernillaa
5/23/13, 10:18 AM

Är det normalt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Jag har preis flyttat in i en villa här och ska greja lite i vår nya trädgård. Hittade en liten rabatt där de har planterat klätterväxter och trätt trådar då där de ska klättra.
Började gräva lite för att ta bort sånt som är dött och flytta om lite och byta ut en del av jorden.
En del av plantorna gick inte att få upp och de verkade så på typ en stubbe. Grävde och grävde men kom liksom ingenstans. Tog tillslut tag i vad jag tyckte såg ut som rötter till klätterväxterna och började dra och blev så förvånad över insikten att den där "roten" faktiskt var rötterna till klätterväxterna. Jag höll fan på att ta så jag kunde skitit ner mig för att få upp den där och den tycktes aldrig ta slut. Tillslut gick den av så mer än hälften sitter kvar i jorden någonstans. Den verkar fortsätta under jorden utanför rabatten.

Ska det se ut såhär?
Höll min hand bredvid som jämförelse.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
5/23/13, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär ser klätterväxterna ut. Vet inte vilken sort det är så…

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
5/23/13, 10:28 AM
#2

Fasiken, båda bilderna var felvända. Laddade upp direkt från mobilen. Ids inte göra om och vända dom… =/

Ha en bra dag! // Pernilla

HellviHumle
5/23/13, 11:49 AM
#3

Jag tycker att det ser ut som humle. Kan det vara det?

HH

pernillaa
5/23/13, 12:11 PM
#4

Har fortsatt och gräva i rabatten och hittat ännu mycket värre rötter. Finns nästan ingen jord kvar i rabatten p.g.a. alla rötter. Har fått tag i en som än så länge är minst 1 meter som går in under gräsmattan och säkert kan vara 1 meter till om jag fortsätter dra.

Vad ska jag göra åt det här?
Ska jag kapa rötterna eller?

Ha en bra dag! // Pernilla

Love-
5/23/13, 12:16 PM
#5

Om du inte vill ha kvar växte så dra upp alla rötter så gott du kan, ta dom i mindre bitar om det är lättare, kapa dom där rabbaten slutar och om det är för lite jord så köp mer och fyll på,  om du ska ha kvar det som växer ver jag ej hur du ska göra

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

pernillaa
5/23/13, 6:29 PM
#6

Men kan jag "dela" den här såkallade "roten" så att varje växt ändå har kvar längden på rötterna och sen plantera om dom?
Är det just det att jag inte får kapa rötterna eller?

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Bjornen
5/23/13, 6:47 PM
#7

Det är humle, som har ett mycket stort och brett rotsystem och man kan ta rotbitar för att föröka dem.

pernillaa
5/23/13, 6:56 PM
#8

okej så om jag tar bitar från rötterna och planterar så kanske det kommer fler? Men överlever "värdväxten" om man säger så?
hur kort törs jag isf göra roten på värdväxten?
Och hur stora rotbitar jag ska plantera? Hur långt ner i jorden?

Ha en bra dag! // Pernilla

Bjornen
5/24/13, 7:40 AM
#9

De mindre rötterna ger inte nya plantor. Delar av rotstocken kan ge nya plantor. Det bästa är att ta rotstockar som redan gett skott för att föröka dem.

pernillaa
5/25/13, 7:40 AM
#10

Men hur gör jag för att plantera delar av rotstocken då? Är noob på det här så tar emot alla råd.
Som sagt, hur stor bit ska det vara? Ska den sticka upp ur jorden eller hur ska den placeras och sen skötas?

Ha en bra dag! // Pernilla

Maria
5/25/13, 2:01 PM
#11

Japp Humle är det och jag blev varnad för några år sedan när jag satte min planta.

Jag önskar att jag lyssnat…Jag har försökt gräva bort själva rotstocken men det sticker upp Humle både här och där men skam den som ger sig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: