Annons:
Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2247 ggr
emlan88
2013-05-21 13:46

Hjälp mig med min rabatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har precis köpt ett hus och ja, då måste en som inte kan någonting alls om trädgårdar börja göra i ordning.

Är det någon som har några bra tips vad jag kan göra med min rabatt på framsidan av huset? Här är det väldigt soligt så gott som hela dagen. Hade varit kul att kunna använda mig av komposten som jag precs lärt mig hur jag ska starta upp. 

Tacksam för all hjälp som finns!

/Emelie

Annons:
VildaVittra
2013-05-21 14:09
#1

Längsmed husväggen är det väldigt torrt (p.g.a. dräneringen samt taket), så satsa på torktåliga växter. Tänk t.ex. Medelhavsområde.

Jag skulle ta bort svålen, på med ex kompost, sätta lavendel, en uppstammad tuja, kanske vindruvor osv och sedan täcka backen med något snyggt grus.

Lägg gärna en tunn markduk innan du gör hål och sätter växterna, så blandar sig inte jorden och gruset.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

emlan88
2013-05-21 17:13
#2

Åh, detta låter jätte härligt. Har googlat runt lite och Rosor och lavendel ska vara fint ihop. Är detta en bra plats för Rosor?

VildaVittra
2013-05-21 17:28
#3

Har du lerjord kan Rosor fungera, men du får passa med vatten. En variant är att ha rosorna i en snygg kruka mitt i planteringen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

mariatingsund
2013-05-22 08:54
#4

skönbinka hade dem i liknande torrt länge i sista trädgårdstopp-programmet. Jag funderar själv byta ut rosorna mot något annat, vi har lika utsatt östersol på hela husfronten.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Upp till toppen
Annons: