Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 5671 ggr
healing-mammut
2013-05-21 10:40

Hästgödsel?

Undrar om man måste låta hästgödsel ligga och "dra" innan man blandar det i tex pallkragar innan plantering/sådd? Vi har ett stall i närheten där vi kan hämta säckvis. Det innehåller både spån och halm, men det spelar väl ingen roll?

Annons:
Bjornen
2013-05-21 22:57
#1

Färsk barrspån innehåller terpener som är skadlig för många växter. Det bör vara omkring 1 år gammalt innan det har försvunnit tillräckligt. Hästgödsel är en varm gödsel och innehållet av kväve försvinner fort. Efter ett år är kväveinnehållet i stort sett borta

healing-mammut
2013-06-01 20:59
#2

Tack :) 

Men kan jag tolka ditt svar som att det är att föredra kogödsel framför hästgödsel då?

Jag är precis i färd med att starta en ny "pallkrage-koloni" och tänker att det måste väl vara bra att ha i lite växtrester (gamla trädgårdsrester och stallrester) i pallkragarna för att få dit maskar och sånt, eller? Men är det kanske lika bra med köpt kogödsel och köpt jord i säckar?

Om man ska ha grönsaker i - vad ska man då tänka på? Ja förutom att det bör vara ekologiskt så klart :) 

Jag tänkte mig squash, jordgubbar, ruccola/plocksallat, mangold, potatis och kanske lite bönor eller nåt som inte är så svårt. Tomater kanske, eller är det knepigt?

Åsa S
2013-06-02 06:52
#3

Jag gödslar nästan enbart med hästgödsel eftersom det tippas en stor sån hög rätt ofta nere på odlingslotterna och sedan betalar man 10kr skottkärran och det växer väldigt bra och jag får fina grönsaker MEN hästgödsel går inte genom 4magar som hos korna = mycket ogräsfrö överlever hästens matsmältning.

annslycka
2013-06-07 00:04
#4

Jag bor på hästgård och våra hästar står på torv. Det är bra om gödsel får bränna först, minst 6 månader. Lägger gödsel i svarta plastpåsar som får stå i en solig hörna. Sticker några hål i påsen så syre kommer in. Tror att om man vattnar den då och då så blir den ännu finare. Det har nog något med mikroorganismer att göra tror jag. I våras, typ början av mars la jag färsk gödsel i botten på odlingslådan och sen ny fin jord ovanpå. Varmt och gott. Kunde sen plantera tidigare i just den lådan. Ingen tjäle:)

Ambition - The world makes way for those who know where they are going.

[T-Fia]
2013-06-07 20:30
#5

Fast jag har använt färsk gödsel av olika djur, och blandar man det med jorden funkar det finfint. När jag var barn hade vi sådär ett halvt hektar grönsaksland och där slängde vi på vinterns gödsel och fräste ner.

Bjornen
2013-06-08 07:03
#6

#4

Typisk varmbänk.

Annons:
healing-mammut
2013-06-18 14:05
#7

Ja men va bra. Då kan jag göra vilket som då. Jag blandade i en långbänk som jag satte potatis i. Det var lerjord, jordsäckar och säckar med hästgödsel. Ser ut som bra jord iallafall. Får se hur det blir :)

När man odlar i pallkragar måste man gräva jorden precis som man gör om man odlar direkt i jorden (i marken alltså)? Det känns som att den jorden man köper i säckar är ganska "fattig" dvs mest mull. Kan tänka mig att den sjunker ihop rätt mycket efter sommaren.

Upp till toppen
Annons: