Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2608 ggr
Holyghostorchid
5/19/13, 1:47 AM

Lite hjälp åt en gröngöling

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har nyligen flyttat till ett underbart hus med en (för mig) lagom stor tomt. Har tidigare inte haft egen trädgård och intresset har totalt exploderat! Problemet är ju att jag är så okunnig! Tänkte därför höra med er om ni inte skulle kunna hjälpa mig med lite artbestämning. Denna trädgård har tillhört en äldre dam som gått bort, så har ingen aning om vad hon har planterat, (spännande!) Bifogar några bilder, så kan ni väl hojta till om ni känner igen något :) Tack på förhand!

Annons:
Holyghostorchid
5/19/13, 1:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kan detta vara ogräs?

Holyghostorchid
5/19/13, 1:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Vad är detta? :)

Holyghostorchid
5/19/13, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och tillsist, vad är det här för skönhet? :) Återigen tack!

VildaVittra
5/19/13, 3:20 AM
#4

#3 Bergenia- den mest lättskötta växt som finns.

#0 Skulle kunna vara ungersk syren, men lättare att säga när de blommar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
5/19/13, 6:56 AM
#5

0. inte syren, möjligen någon Salix ?? (sälj och vide)

1. jättevallmo eller orientvallmo (artbestäms säkert endast med blomstängel)

2. praktlysning

3. bergenia eller hjärtbergenia (bilderna inte tillräckligt tydliga för artbestämning)

Holyghostorchid
5/19/13, 9:52 AM
#6

Tack! #4 #5

Annons:
VildaVittra
5/19/13, 10:40 AM
#7

#5 Jag menar inte bondsyren, googla på ungersk syren så kommer du se likheten. 😉

Salix? De sorter jag sett har luden undersida på bladen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
5/19/13, 12:12 PM
#8

När jag skriver syren menar jag alla arter (ca:20)  och sorter av syren (även Syringa josikaea, ungersk syren). Bladens ludenhet och bladnervernas utseende och i synnerhet huvudnervens utseende avslöjar att det är ingen av släktet Syringa. Jag har själv kanske ett 25-tal olika sorter och 3 eller 4 sorter av ungersk syren.

De unga bladens hårighet kan tyda på Salix. Men det är en ren gissning. Salix är ett stort släkte med omkring 300 arter (varav omkring 40 mer eller mindre vild i Sverige) och tusentals olika korsningar. Storleken varierar från 2-5 cm höga halvbuskar upp till stora träd.

Upp till toppen
Annons: