Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 10988 ggr
helisa
2013-05-18 19:46

Frostkänslig

Hur pass frostkänslig är tex petunia och tobaksblommor?  Jag bor i zon 4.

Annons:
Åsa S
2013-05-18 20:14
#1

Väldigt frostkänsliga de kan få frostskador innan det ens går under 0

Bjornen
2013-05-18 23:57
#2

Späda avhärdade tobaksplantor i rosettstadiet tål lite frost. Blommor och knoppar tål inte frost. Frosthärdigheten skiljer lite mellan olika arter och bondtobak är nog den tåligaste och äkta tobak den känsligaste.

Petunia som är ordentligt avhärdade tål omkring 2 minusgrader och på hösten något lite mera. Million bells tål dock inte frost och Surfinia tål mycket litet, "piratsiurfinia" och praktpetunia klarar omkring 1 minusgrad.

Nu kan man aldrig säga en exakt gräns när frostskador uppstår. Det beror på fuktighet, frostlängd , upptiningshastighet osv. Krasse (tål normalt inte noll grader) har klarat 4 minusgrader utan frostskador. Astrar blev frostskador vid endast någon tiondelsgrad kallt, trots att de normalt tål omkring 6-7 grader kallt.

helisa
2013-05-19 19:50
#3

Jag har haft en avhärdningsperiod ute i växthuset med mina plantor, som har sått där i nästan 1 mån nu, första halvan täckt av fiberduk men sen utan. Ingen som helst värme på där heller. Jag vet att vi haft några nätter med frost. Men som sagt har dom klart sig kanon där.  :) Men jag låter dom väl stå nån vecka till innan jag slänger ut dom i rabatterna  :)

Linnea
2013-05-20 13:24
#4

#1 Det är skillnad på frostskador och kylskador. Frostskador uppstår enbart när det fryser.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bjornen
2013-05-20 14:22
#5

Hos oss är frostskador blad, blommor eller späda skott som fruset genom temperatur under noll grader. Kylskador uppstår på vedartade växter som utsätts för intensiv kyla och även kylförvarade växter och resultatet blir att rötter, vedartade stjälkar osv. skadas genom torka.

Rimligen borde kylskador även uppstå på mera exotiska växter som utsätts för lägre temperaturer än lämpligt och mjukdelar skadas av låga temperaturer fast det inte är under nollstrecket.

Upp till toppen
Annons: