Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2133 ggr
Chinilla
2013-05-18 18:56

Hur gör man vid omskolning

Jag har för första gången omskolat mina plantor idag. Letade information inför detta på nätet för att ha ett hum om hur det går till. En sak som jag däremot inte blev riktigt klok på var huruvida man ska ha plast på eller inte. Det stod någonstans att man skulle ha det efter omskolning, men när jag tittat runt på bilder på andras omskolningar så har jag inte sett en enda med plast på efteråt. Så hur ska det vara egentligen?

Annons:
ikna
2013-05-18 19:34
#1

Jag har aldrig plast på mina. Jag har bara plast på sådderna tills fröna grott, sedan inget alls.

kickboard
2013-05-18 20:44
#2

Ingen plast efter omskolning, utan endast innan fröna grott.

Bjornen
2013-05-18 23:45
#3

Efter omskolning bör plantor stå inte allt för soligt och inte utsättas för blåsväder. Om plantor står utomhus bör de vara skyddade under plast eller på annat sätt som minskar avdunstning och blåsväder.

Tant Grön
2013-05-18 23:54
#4

Enda växten som jag har kvar plasten på efter omskolning inomhus, är mina Streptocarpusar.

Chinilla
2013-05-19 01:16
#5

Tack för svaren. Jag tog bort plasten och locken efter att jag såg vad ni svarat. Tyckte det kändes fel att ha det på redan från början. Däremot har jag det förstås på när jag sår nya frön.

Bjornen
2013-05-19 06:40
#6

Att tänka på vid frösådder är att aldrig sätta på plast på sådder direkt efter vattningen, utan ytan och eventuell blad måste torka upp först annars uppstår lätt mögel och svampsjukdomar. Vattningen ska förstås göras på morgon eller förmiddag och aldrig kvällstid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: