Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 2737 ggr
balkongodlare
5/12/13, 8:07 PM

Flera tomater i en kruka?

Vad är bäst för en tomatplanta, att stå ensam i en kruka på ca 3 liter eller stå två plantor i en kruka på 10-12 liter? Det är busktomater som ska vara lämpade för krukodling. Givetvis vore det bästa att ställa alla i varsin stor kruka men det medger inte platsen på min balkong.

Annons:
kickboard
5/12/13, 9:15 PM
#1

Tre liter är för lite till och med för en planta.  Ca 10 liter för en planta är min erfarenhet även för busktomater.

ikna
5/13/13, 8:54 AM
#2

Om du bara har att välja på 3 liters kruka till en planta och 10-12 liter till 2 plantor, så blir det bättre med 10-12 liter till 2, jordvolymen blir då större per planta. Tänk bara på att busktomater blir ganska omfångsrika. Lycka till!

balkongodlare
5/13/13, 9:18 AM
#3

Ja, det är alternativen jag har tyvärr. Jag provar några olika varianter så får jag se hur det går. Ett par tomatplantor får stå ensamma i stora krukor, några får dela och några får liten kruka. 

Jag läste någonstans att man kan odla direkt i kogödsel på påse, stämmer det eller bör man blanda med annan jord?

ikna
5/13/13, 10:31 AM
#4

Du kan odla tomater direkt i kogödsel på påse. Man kan t.o.m odla direkt i påsen, det är bara att skära upp 2-4 kryss på lagom avstånd och sätta plantorna direkt i påsen.

Varje planta bör få minst 5-6 liter jord, så jag tror att en 3 liters kruka är för liten. Du kommer att behöva vattna kanske 3-4 gånger/dygn för att plantan inte ska duka under.

balkongodlare
5/13/13, 1:36 PM
#5

Tack för svaren. När jag köpte de större krukorna hade jag precis sått frön och de kändes helt gigantiska. När jag tog fram dem idag insåg jag att de inte var så stora. Det blev en tomatplanta per stor kruka, för två såg inte ut att gå alls. Resten av tomaterna får stå kvar i de mindre krukorna tills vidare, jag ska försöka ge bort dem till folk med mer plats.

ikna
5/13/13, 4:11 PM
#6

Så bra, då blir de också glada!😉

Annons:
balkongodlare
5/13/13, 6:39 PM
#7

Hur länge räcker näringen om man planterar i kogödsel på påse? Jag blandade med lite jord för att få det att räcka men det blev i alla fall betydligt mer än hälften gödsel.

Upp till toppen
Annons: