Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2195 ggr
Mantissa
2013-05-11 15:10

Omjlig trädgårdsdröm?

Har alltid drömt om en lummig "mormorsträdgård". Sedan ett år tillbaka äger jag mitt "drömhus" på alla sätt utom ett. Trädgården (fanns inte en direkt när jag flyttade hit undantaget sex taniga svartvinbärsbuskar och en potatisåker) består av sandjord. Bara sand, sand och åter sand med en yttepytteliten jordmån med glest gräs och ogräs. Dessutom ganska hög odlingszon (ca 5). 
Nu har jag "fri tillgång" på hästgödsel som jordförbättring men har hittills bara haft det i odlingsgroparna blandat med plantjord). Jag har inte fått något av det jag planterat hittills att trivas speciellt bra. Har provat med new dawn Rosor men allt ovan två decimeter dog över vintern. Planterat björnbär (visste det var gränsfall) men den kom aldrig tillbaka. Samma sak med doftpionerna, bara tomma jordplättar där de fanns i höstas. Inga lökar har kommit upp, inte ens krokus!

Hjälp! Vad kan jag göra?😕

Annons:
VildaVittra
2013-05-11 16:11
#1

Börja med att förbättra jorden under en eller två säsonger. Organiskt material är ju jättebra för just det, så odla i halm, som du i slutet av säsongen sedan vänder ner i jorden. Flis fungerar också att blanda i. Mata bärbuskarna med gräsklippet från gräsmattan.

Titta också runt i grannarnas trädgårdar för att få tips om vilka växter som passar just där du bor. Är det någon extra fin trädgård skulle jag knacka på och höra efter om jag får ställa några frågor och berätta att jag är ny i området (vilken trädgårdsnörd tar inte chansen att få prata om sin trädgård?).

Vet du att sparris gillar sandblandad jord?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2013-05-11 16:12
#2

Sen så har mina pioner precis börjat titta upp och jag bor i zon 3, så ha lite tålamod.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
2013-05-11 16:40
#3

Är hästgödsel på något sätt dåligt för jorden? Har nämligen hört både bra och dåligt. För det har jag gott om, så kan jag använda lite av det är det ju bra! Halm är dyrare än fint hö häruppe just nu och en bristvara tyvärr

VildaVittra
2013-05-11 17:22
#4

Håll koll på blocket efter "dålig/murken/möglig" halm/ensilage, eller håll koll om du ser några vissna balar stå någonstans, de brukar bli glada om man ber om att få ta.

För mycket gödsel är aldrig bra, speciellt inte om den är obrunnen. Hästgödsel är okej, men inte den bästa gödseln.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tant Grön
2013-05-11 22:23
#5

Har hört att hästgödsel måste bränna längre än kogödsel, mer än ett år. Du slänger väl inte på färsk gödsel? Har själv aldrig använt hästgödsel, men kanske kommer att göra det nästa år.

Har du ingen plantskola i närheten? Prata med dom i så fall, dom vet vilka sorter som går där du bor. Finns kanske andra sorters pioner och Rosor som är härdigare.

Mantissa
2013-05-11 22:53
#6

#4 Fungerar det lika bra med hö?

#5 Nej den är inte färsk:) Jag har grävt upp den och börjat använda den när vilda växter börjar slå rot i den
Jag har köpt alla plantorna på den lokala blomsterhandeln, de borde väll inte ta in sorter som inte klarar sig här?

Annons:
VildaVittra
2013-05-11 22:59
#7

Hö kan gro då den kan ha frö i sig. Får du däremot tag på rutten sådan går det utmärkt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
2013-05-11 23:00
#8

Jorden bör förbättras med kalkad gödslad torvoch inte plantjord. Torven är både billigare och mycket bättre (håller strukturen i flera år medan plantjorden håller ett år).

Förbättring med flis, halm och dylikt innebär att mycket kväve måste tillföras eftersom nedbrytningen behöver mycket kväve.

Hästgödsel är en varm gödsel som snabbt alstrar värme och blir fort näringsfattig. Används spån av färska barrträd bör det ligga ett år eller mer för att terpenerna ska försvinna och det kan användas till odling. Om gödsel ligger så länge är näringen (kvävet) i stort sett borta.

Mantissa
2013-05-11 23:03
#9

#8 intressant! Vad innehåller mycket kväve naturligt? Kan man använda hästgödslet som mullberikning även om det håller liten andel näring? Ett problem är ju att sanden är så dålig på att hålla fukt.

VildaVittra
2013-05-11 23:16
#10

#9 Gödsel och urin innehåller kväve. Så det är bara att vattna med utspädd urin. Halm är mycket billigare än torv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Bjornen
2013-05-11 23:20
#11

Odla ärtväxter som har kvävefixerande bakterier på rötterna. Genom torv höjs humustal och är fukthållande. Hästgödsel ger också förstås humusämnen fast näringen är låg. 

På sandjord fungerar vresrosen (odlades först i Danmark för att binda sanddyner) bra. Även klittrosen (pimpinellrosor) tål dåliga jordar.

Upp till toppen
Annons: