Annons:
Etikettervilda-växterogräs
Läst 6351 ggr
Ketang
2013-05-09 14:38

Kärrs, grus eller täckbark?

Vi har en slänt som är ca 30m lång och 2,5m bred full med ogräs bla kärrs som är väldigt svårt att bli av med. Nu funderar vi på om vi ska lägga markduk och grus alternativt täckbark. Frågan är vad som håller längst och är effektivast mot ogräset? 

Och hur blir vi av med Kärrs?

Annons:
Ketang
2013-05-11 12:31
#1

Är det ingen som har någon erfarenhet av Kärrs? Eller vet vad som är bäst att lägga av grus och täckbark?

VildaVittra
2013-05-11 14:45
#2

Folk vet inte alltid att kärrs är ett annat namn för kirskål.🙂

Jag håller på med en annan metod, dvs jag låter potatisen göra jobbet åt mig. Man slänger ut ett gäng potatisar på marken och täcker med halm, vattnar och väntar. Knipsa av alla kirskålsblad som dyker upp (och allt annat ogräs). När potatisen är klar att skördas lyfter du på halmtäcket och då är marken mjuk och lätt att gräva i för att få bort kirskålsrötterna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ketang
2013-05-12 11:55
#3

Jag hade inte en aning om att Kirskål och Kärrs var samma sak. Jag har bara fått höra att det är Kärrs vi har i slänten 🙂

Jag har hört att man absolut inte ska gräva för då gräver man av rötterna som delar sig och blir fler. Problemet vi har är att vår slänt gränsar till grannens rabatt och han har skiten i sin rabatt också. Så även om jag kan få bort det från min trädgård så kommer det ju snart tillbaka. Därför har jag tänkt lägga markduk och något ovanpå ex grus. Frågan är om det kan sprida sig i alla fall och växa på duken?

VildaVittra
2013-05-12 12:01
#4

Jag har utrotat kirskål genom grävning, efter det är jorden lucker och är det någon bit jag missat så är det bara att ta tag i plantans bas under jorden och dra försiktigt rakt upp, så man får med roten. 

För att förhindra jordlöpare sprider sig från grannen så kan du sätta gamla takpannor på rad nedgrävda i jorden längs gränsen. Dock hjälper inte det mot fröspridning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gronstedt
2013-05-13 19:26
#5

Kärs tål inte att klippas - kör över med gräsklipparen en gång i veckan så stryker den snart med (och ger plats för ännu värre ogräs).

Ketang
2013-05-14 07:40
#6

#5 Jo det gör det… Mina föräldrar hade det på ett ställe i gräsmattan i många många år! Det försvann aldrig. Och även om det hade försvunnit om man klippt ner det så är det svårt att köra där med gräsklipparen efter som det är en rabatt i en brant slänt 😕

Annons:
anki1
2013-05-14 19:28
#7

Honungsfacelia ska vara bra oxå. en liten söt blomma som doftar underbart (som honung). Den konkurerar bort ogräset. Den kan vändas ner i jorden och användas som gröngödning

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Ketang
2013-05-14 22:45
#8

Tack för tipset!

Bjornen
2013-05-15 05:27
#9

Alla växter dör om de inte får möjlighet att samla näring i sin gröna blad. Om alla blad plockas på morgonen så svälter de ihjäl.

Ketang
2013-05-15 10:06
#10

#9 Då har jag ett heltids jobb att se fram emot i sommar då 😃

anki1
2013-05-15 17:02
#11

10, Mina kirskål har inte hört det. Jag rycker o rycker,men de växer ändå. Har hållit på i 20 år. Kirskålen hade fått ordentligt fäste på den h är tomten innan vi kom till den. Den här vintern har sorkar härjat i några rabatter och förstås även knaprat kirskålsrötter. men  nu kör jag honungsfacelia i en som inger arbete biter på. Det är en sommartomt så vi har inte kunnat dra ogräs dagligen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Ketang
2013-05-16 09:07
#12

Kan man inte kväva den med dubbelt lager markduk?

anki1
2013-05-16 15:25
#13

Provat det med.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Annons:
Bjornen
2013-05-16 16:38
#14

Kirskål har ett stort gemensamt rotsystem och alla blad måste plockas dagligen under 1-2 år.

anki1
2013-05-16 17:31
#15

Ja det är j det som är problemet för vår del.Det är ju vårt sommarställe. Fast denna vinter härjade sorken i rabatterna och förutom de växter jag vill ha så tog de även kirskålen. Det blir nog ganska lättrensat i år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Ketang
2013-05-16 22:01
#16

#14 Vad tror du händer om vi täcker med markduk? Tar den sig igenom eller upp över?

anki1
2013-05-16 22:41
#17

Om det är hål i duken kommer den upp. annars ligger dom kvar under duken o kommer fram i kanten. Jag hade min täckning ica 4 år. sen gav jag upp. Under duken fanns stora feta rötter, kilometervist med dom. Nästa steg blev round up, mycket motvilligt. men inte heller det hjälpte. Man måste ju var så försiktig så inte annat blir roundupade. förra året nästan förlikade jag mig med dom, de fyllde faktiskt ut tomrummen i rabatten.

I vårt fall fick kiskålen riktigt fäste iomed att tomten varit öde iett antal år innan vi hyrde den. Jag har kämpat med den i mer än 20 år.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: