Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Vilda växter och ogräs

Kärrs, grus eller täckbark?

2013-05-09 14:38 #0 av: Ketang

Vi har en slänt som är ca 30m lång och 2,5m bred full med ogräs bla kärrs som är väldigt svårt att bli av med. Nu funderar vi på om vi ska lägga markduk och grus alternativt täckbark. Frågan är vad som håller längst och är effektivast mot ogräset? 

Och hur blir vi av med Kärrs?

Anmäl
2013-05-11 12:31 #1 av: Ketang

Är det ingen som har någon erfarenhet av Kärrs? Eller vet vad som är bäst att lägga av grus och täckbark?

Anmäl
2013-05-11 14:45 #2 av: VildaVittra

Folk vet inte alltid att kärrs är ett annat namn för kirskål.Glad

Jag håller på med en annan metod, dvs jag låter potatisen göra jobbet åt mig. Man slänger ut ett gäng potatisar på marken och täcker med halm, vattnar och väntar. Knipsa av alla kirskålsblad som dyker upp (och allt annat ogräs). När potatisen är klar att skördas lyfter du på halmtäcket och då är marken mjuk och lätt att gräva i för att få bort kirskålsrötterna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-05-12 11:55 #3 av: Ketang

Jag hade inte en aning om att Kirskål och Kärrs var samma sak. Jag har bara fått höra att det är Kärrs vi har i slänten Glad

Jag har hört att man absolut inte ska gräva för då gräver man av rötterna som delar sig och blir fler. Problemet vi har är att vår slänt gränsar till grannens rabatt och han har skiten i sin rabatt också. Så även om jag kan få bort det från min trädgård så kommer det ju snart tillbaka. Därför har jag tänkt lägga markduk och något ovanpå ex grus. Frågan är om det kan sprida sig i alla fall och växa på duken?

Anmäl
2013-05-12 12:01 #4 av: VildaVittra

Jag har utrotat kirskål genom grävning, efter det är jorden lucker och är det någon bit jag missat så är det bara att ta tag i plantans bas under jorden och dra försiktigt rakt upp, så man får med roten. 

För att förhindra jordlöpare sprider sig från grannen så kan du sätta gamla takpannor på rad nedgrävda i jorden längs gränsen. Dock hjälper inte det mot fröspridning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Anmäl
2013-05-13 19:26 #5 av: Gronstedt

Kärs tål inte att klippas - kör över med gräsklipparen en gång i veckan så stryker den snart med (och ger plats för ännu värre ogräs).

Anmäl
2013-05-14 07:40 #6 av: Ketang

#5 Jo det gör det... Mina föräldrar hade det på ett ställe i gräsmattan i många många år! Det försvann aldrig. Och även om det hade försvunnit om man klippt ner det så är det svårt att köra där med gräsklipparen efter som det är en rabatt i en brant slänt Ledsen

Anmäl
2013-05-14 19:28 #7 av: anki1

Honungsfacelia ska vara bra oxå. en liten söt blomma som doftar underbart (som honung). Den konkurerar bort ogräset. Den kan vändas ner i jorden och användas som gröngödning

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Anmäl
2013-05-14 22:45 #8 av: Ketang

Tack för tipset!

Anmäl
2013-05-15 05:27 #9 av: Bjornen

Alla växter dör om de inte får möjlighet att samla näring i sin gröna blad. Om alla blad plockas på morgonen så svälter de ihjäl.

Anmäl
2013-05-15 10:06 #10 av: Ketang

#9 Då har jag ett heltids jobb att se fram emot i sommar då Skrattar

Anmäl
2013-05-15 17:02 #11 av: anki1

10, Mina kirskål har inte hört det. Jag rycker o rycker,men de växer ändå. Har hållit på i 20 år. Kirskålen hade fått ordentligt fäste på den h är tomten innan vi kom till den. Den här vintern har sorkar härjat i några rabatter och förstås även knaprat kirskålsrötter. men  nu kör jag honungsfacelia i en som inger arbete biter på. Det är en sommartomt så vi har inte kunnat dra ogräs dagligen.

Anmäl
2013-05-16 09:07 #12 av: Ketang

Kan man inte kväva den med dubbelt lager markduk?

Anmäl
2013-05-16 15:25 #13 av: anki1

Provat det med.

Anmäl
2013-05-16 16:38 #14 av: Bjornen

Kirskål har ett stort gemensamt rotsystem och alla blad måste plockas dagligen under 1-2 år.

Anmäl
2013-05-16 17:31 #15 av: anki1

Ja det är j det som är problemet för vår del.Det är ju vårt sommarställe. Fast denna vinter härjade sorken i rabatterna och förutom de växter jag vill ha så tog de även kirskålen. Det blir nog ganska lättrensat i år.

Anmäl
2013-05-16 22:01 #16 av: Ketang

#14 Vad tror du händer om vi täcker med markduk? Tar den sig igenom eller upp över?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.