Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Krukväxter, utomhus och inomhus

Något vitt som växer i jorden. Vad kan det vara?

2013-05-08 14:05 #0 av: balkongodlare

I några av mina blomlådor (som innehåller billig blomjord) växer något vitt på jordens yta. Mest är det i lådan med jodgubbar men det finns spår av det i andra krukor också. Vad kan det vara och är det skadligt?

Anmäl
2013-05-08 17:04 #1 av: [tk1971]

Det där ser ut precis som det som jag fick i stort sett alla mina krukväxter inne. Jag antog att det är mögel, så jag bytte jord i alla krukor och la på lecakulor för att hålla möglet borta.

Anmäl
2013-05-08 17:23 #2 av: beem

Det beror ofta på att jorden är för fuktig. Jag brukar bara skrapa bort det och det fungerar bra.

Anmäl
2013-05-08 18:01 #3 av: balkongodlare

Tack! Jorden är nybytt och jag vattnar inte överdrivet. Kan det ändå vara mögel? Och kan det vara skadligt för växten att det är där?

Anmäl
2013-05-08 20:34 #4 av: beem

Min erfarenhet är att det inte skadar.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.