Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2397 ggr
Linnea
2013-05-07 13:33

Sätta ut krukväxter

Nu har jag släpat mina växter fram och tillbaka, skulle gärna sätta ut dom helt men det är ju lite kallt på natten. Jag tänka täcka dem med fiberduk, frågan är om det räcker? Hur kallt kan får det bli innan det blir för kallt? Man kan ju ha flera lager duk. Jag sätter dem isf i österläge där det snabbt blir varmt på morgonen. Växterna det gäller är avokado, nån kalla, dracena, paprika, chili och kronärtskocka. Passionen fixar kylan det vet jag redan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Bjornen
2013-05-07 19:36
#1

Vanlig fiberduk skyddar mot kortvarig frost upp till 1-2 minusgrader. Alla växter måste avhärdas. Den enda som klarar frost är kronärtskocka som är en perenn växt, men klarar sällan vintern ens i södra Sverige.

Åsa S
2013-05-07 22:28
#2

Dracena, chili, paprika, kronärtskockor etc.skulle inte jag våga låta stå ute om nätterna förren i juni här i mälardalen för även om de kanske klarar sig så brukar de låga temperaturerna få dessa växter att stanna i tillväxt enligt min erfarenhet och ibland får de svårt komma igång och ex. paprika som inte börjar växa igen förren i juli kan få svårt hinna få mogna frukter.

Linnea
2013-05-08 14:16
#3

#1 Så om jag har dom ute dagtid ett tag till borde jag kunna sätta ut dom på heltid sen om jag täcker dom på natten? Om dom lovar minusgrader kan jag ju ta in dom under dessa nätter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Bjornen
2013-05-08 14:50
#4

De flesta av dem gillar inte temperaturer under +10.

Linnea
2013-05-08 14:53
#5

Jag vet det är därför jag undrar hur pass mycket fiberduken faktiskt isolerar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Åsa S
2013-05-08 22:18
#6

Den isolerar inte speciellt mycket den håller ju bara kvar värmen från marken något så kanske det blir en grad varmare under duken än ovanför.

Annons:
Upp till toppen
Annons: